Inzicht in concurrentie en potentiële bezoekers

door | 21 augustus 2008 | Google Analytics, Internet Marketing

Op het internationale weblog van Avinash Kaushik “Occam’s Razor” las ik twee artikelen over hoe nieuwe Google Tools te gebruiken om inzicht te krijgen in surfgedrag van potentiële bezoekers en analyse van concurrentie. Volgende week volgt er nog één. Dus ik heb weer inspiratie voor een reeks van drie nieuwe posts op dit blog! Hier volgt een vertaalde samenvatting van het eerste artikel (voor het geheel: bekijk hier het originele artikel)

Competitive Intelligence 1: Google trends voor websites

In Google Trends voor Websites kan je inzicht krijgen in de dagelijkse unieke bezoekers per website naar keuze. Het eerste wat je natuurlijk ga doen is natuurlijk je eigen website checken. Stel dat je eigenaar bent van autotrader.nl. Die typ je in, je zet het land op Nederland en de tijd op “all years” en vervolgens zie je het volgende (klik hier voor een groter voorbeeld):

Google Trends

Wat zie je dan? Als eerste natuurlijk dat je trend naar beneden gaat. Au, pijnlijk! Bovendien zie je dat je het best scoort in Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant (in de horizontale staafgrafieken onder de lijngrafiek). Daarnaast zie je welke andere websites bezocht zijn door mensen die ook deze website bezocht hebben (dus eigenlijk met wie je in concurrentie bent voor in ieder geval de aandacht van de bezoeker) en welke zoekwoorden men gebruikt.

Maar wat doet de concurrentie!

Wat eigenlijk nog meer inzicht geeft is het gedrag van je concurrenten. Helaas heeft Google niet genoeg informatie over de websites die in de middelste staafdiagram worden gegeven (vanwege de weinig aantal bezoekers). Als we echter selecteren op de wat grotere jongens, dan krijgen we de volgende grafiek (of deze URL voor een groter voorbeeld):

Google Trends

Au! Nog meer pijn voor autotrader.nl. De markt is enorm naar elkaar toe gaan groeien, ten koste van autotrader. Blijkbaar doen ze iets niet goed genoeg om de grote aantal bezoekers vast te houden of nieuwe bezoekers naar hun website te trekken. Eén groot voordeel: gelukkig zijn ze autotelegraaf.nl niet!

Nog meer inzichten

Met bovenstaande uitleg hebben we alleen gekeken naar de bovenste lijngrafiek. Maar de onderste drie horizontale staafgrafieken geven ook veel weg. In dit voorbeeld vergelijk ik de algemene GSM aanbieders (zie onderstaande grafiek, of deze URL voor een grotere afbeelding)

Google Trends

Direct onder de lijngrafiek staat een dropdown menu. Hierin kan je de gegevens in de staafgrafiek sorteren. Voor de “subregions” maakt het niet zo veel uit, hierin zijn de verhouding allemaal ongeveer hetzelfde. Maar wat veel interessanter is, is de middelste diagram.

Als je sorteert op gsm.nl (standaard), dan zie je dat de eerste concurrent op plaats 7 staat en de tweede concurrent op plaats 9. Voor GSMexpress.nl staat er zelfs geen concurrent in de lijst. Maar bij GSMbestellen.nl staat mobieletelefoons.nl als grootste “also visited”. Dit betekent deze twee websites grote concurrenten van elkaar zijn op het web.

Maar als je sorteert op mobieletelefoons.nl, dan staan er wel heel veel concurrenten in de lijst “also visited” wat voor mij een teken aan de wand is! Ik verwacht dat mobieletelefoons.nl niet heel erg aan de wensen van zijn bezoekers voldoet.

Betrouwbaarheid

Maar is deze data wel een beetje betrouwbaar? Dat vroeg ik me af… Dus ik heb een paar grote weblog eigenaren een mailtje gestuurd met de vraag hoeveel bezoekers ze per maand hebben. En dat hebben ze ook gegeven. Hieronder volgt de verdeling zoals hij werkelijk is:

Webstatistieken

En hier volgt de verdeling die Google Trends voor Websites opgeeft:

Webstatistieken

De data in de onderste grafiek is gebaseerd op de laatste dertig dagen vanaf de laatste update. De bovenste grafiek is gebaseerd op vier maanden. Dus een hele eerlijke vergelijking is het niet, dus enige verschillen vind ik logisch. Ruben Timmerman van Usarchy.com heeft ook al te kennen gegeven dat zijn bezoekers de laatste tijd wat naar beneden zijn gegaan, vanwege vakantie en wat onregelmatig bloggen. Dus wat dat betreft vind ik de gegevens van Google Trends voor Websites redelijk nauwkeurig.

Check ook even het hele originele artikel. Het is zeker de moeite waard en staat bol van mooiere, betere en duidelijkere voorbeelden en uitleg. En check ook af en toe andere Nederlandse weblogs van hoge kwaliteit: usarchy.com, edwords.nl en andrescholten.nl.

Dus: ga eens wat spelen in Google Trends voor Websites, en laat het even weten als jullie nog leuke, opvallende of juist niet-leuke bevindingen treffen en hoe jullie dit zoude interpreteren om de webmarketing te verbeteren!

Met dank aan Avinash Kaushik (waarvan ik dit artikel min of meer gekopieerd heb) voor de inspiratie en goedkeuring het artikel te gebruiken als primaire bron,  en ook dank voor usarchy.com, edwords.nl en andrescholten.nl voor het beschikbaar stellen van de gegevens.

Meer info? Check mijn persoonlijk profiel of kijk eens op www.markvanloon.com

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company