Naar
boven
Logo Karel Geenen

Waarom call to action?

Eerder schreef ik op mijn blog al over de ideale call to action kleur. Toch zie ik dat er nog veel websites zijn die niet consequent gebruik maken van een call to action. In theorie zou iedere webpagina een call to action moeten hebben.

Een call to action maakt de bezoeker duidelijk wat hij dient te doen. En bezoekers houden hiervan. Ze willen aan de hand genomen worden en er moet verteld wat ze moeten doen.

Waarvoor gebruiken we call to actions?

Een call to action wordt vaak verward met de “koop nu” of “bestel hier” knop. Maar een call to action kan veel meer redenen hebben:

  • Bekijk de volgende pagina;
  • Bekijk onze portfolio;
  • Schrijf in voor de nieuwsbrief;
  • Reageer;
  • Stuur naar een vriend;
  • Print de brochure;
  • Neem contact met ons op;

Zoals je ziet zijn er veel call to actions te bedenken. Zoals eerder gezegd, op elke pagina zou in theorie een call to action moeten staan.

Welke call to action?

Om te bepalen welke call to action we ergens op onze pagina plaatsen zullen we ons af moeten vragen wat we van de bezoeker willen. Dit is een zeer eenvoudige opdracht die iedereen direct toe kan passen! Hieronder een kort stappenplan:

  1. Wat is het doel van de pagina?
  2. Wat wil je dat de bezoeker doet nadat hij het doel van die pagina heeft afgerond?
  3. Maak een call to action die de bezoeker stap 2 laat doen.

Concreet voorbeeld:

  1. Productpagina, doel hiervan is om het product te laten zien en er een goede omschrijving van te geven.
  2. We willen dat de bezoeker het product in zijn winkelmandje legt.
  3. We maken een call to action in de trant van: “Plaats in winkelmandje”.

Let wel even op bij stap 1. Veel mensen vergissen zich bijvoorbeeld in het doel van een productpagina. De meesten zouden als doel: “zorgen dat de mensen bestellen” opgeven. Maar dat is in eerste instantie niet het doel van die pagina. Het doel van een productpagina is het laten zien van het product!

Conclusie

De conclusie lijkt me vrij duidelijk. Bekijk al je pagina’s op je website en ga na of er een duidelijke call to action aanwezig is. Is dit niet het geval? Snel toevoegen dan maar!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
9 reacties op "Waarom call to action?"
  • Hans van Os zegt:
    21 jul, 2009 om 10:55

    Dank je wel voor de goede tips Karel. Ben bezig met het ‘vullen’ van http://www.jumblemarketing.nl en neem je tips zeker mee!

    Reageren
  • Michel Kuik zegt:
    21 jul, 2009 om 13:00

    Waar is de call-to-action op deze blog eigenlijk? (is het: Blijf op de hoogte?)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 jul, 2009 om 15:45

      Vooral “gerelateerde artikelen” en inschrijven op de nieuwsbrief.

  • Jeroen den Haan zegt:
    23 jul, 2009 om 11:58

    Kleine aanvulling, die mij in het verleden eens cadeau werd gedaan en me heeft geholpen om het call-to-action gegeven beter te visualiseren: zorg ervoor dat je website geen doodlopende straten bevat.

    De belangrijkste, en meest over het hoofd geziene pagina’s waarop veel site-eigenaren nog de fout in gaan is de klassieke bedanktpagina. Of die nu bedankt voor een nieuwsbriefinschrijving of een bestelling, daar moet het zeker gebeuren. Het is verleidelijk om te denken dat de klant op dat moment klaar is met z’n acties, maar vergeet niet: de mensen die de bedanktpagina zien zijn juist degenen waarvan je zeker weet dat ze een bovengemiddelde (meer dan de gemiddelde bezoeker) interesse in je website, dienst of product hebben. Juist de mensen dus, die je meer mogelijkheden (via call-to-action) wil voorschotelen dus!

    Reageren
  • Robert zegt:
    30 jul, 2009 om 11:45

    Bedankt voor deze tips, ik ben ook nog bezig om http://www.homefitness4you.nl hiermee in te vullen. Maar weet nog niet zo goed hoe ik het er moet inzetten. Want een Mail to: functie werkt niet bij iedereen. Mensen die outlook of windows mail niet hebben ingetsteld bijvoorbeeld.

    Reageren
  • Davy poorters zegt:
    28 sep, 2009 om 23:31

    Ik heb net een subpagina toegevoegd aan http://www.tevinden.nl wat vinden jullie van de pagina.
    Geeft ie een call to action of moet er nog veel aan gebeuren. Altijd goede tips op je website karel!

    Reageren
  • Davy poorters zegt:
    28 sep, 2009 om 23:32

    http://www.onlinegeldverdienen.tevinden.nl/ om het even makkelijker te maken.

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    02 nov, 2009 om 13:43

    Ben niet volledig mee met de call to action button… Tenzij deze in vele varianten kan voorkomen?

    Reageren
  • Altijd zichtbare buttons in je e-mail? zegt:
    09 okt, 2013 om 08:56

    […] je actiemails of e-mails met een duidelijke call-to-action dan gebruik je vast wel eens een button in je e-mail. Eentje die duidelijk opvalt en die je lezer […]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014