Naar
boven
Logo Karel Geenen

De beste zoekwoord strategie, de long tail

In het artikel: De Long Tail heeft de toekomst heb ik het principe al uitgelegd. In dit artikel gaan we eens kijken hoe we het long tail principe toe kunnen passen op onze zoekwoorden marketing.

Het principe van de long tail is het tegenovergestelde van het focussen op de top 10-20 zoekwoorden. Het focussen op de top 10-20 zoekwoorden is vaak het doel van een website/internet marketeer. De bedoeling is om hoge rankings binnen de zoekmachines te behalen op deze top zoekwoorden. Wanneer je echter achter alleen maar achter deze top zoekwoorden aangaat loop je waarschijnlijk het grootste deel van je markt mis!

Webmasters focussen vaak op de duizenden bezoekers die naar de site komen via een populaire zoekterm. Ze zijn blij als ze veel bezoekers door die term krijgen en nog blijer als de zoekterm een top drie positie binnen de zoekmachines weet te behalen. Conventioneel denken leidt tot de 80/20 regel welke stelt dat de top zoektermen voor 80% van de bezoekers zorgt. Op het web gelden echter hele andere en vaak tegenovergestelde regels!

In veel gevallen zorgen de top 10 zoekwoorden voor veel bezoek, maar lang niet zoveel als het totale aantal zoektermen na de top 10 of 20. Tel het aantal zoekwoorden die slechts 1-3 bezoeken per maand opleveren eens bij elkaar op. De kans is groot dat dit aantal vele malen groter is dan het bezoek wat is gekomen door je top 10/20 zoekwoorden! Wanneer je nog dieper de statistieken in zou duiken zul je zien dat het grootste deel van de omzet behaald wordt door zoektermen die buiten de top vallen, de zogenaamde long tail zoekwoorden.

Met andere woorden, de termen die het meest populair zijn en waar vaak op geoptimaliseerd wordt, zijn zelden de zoektermen waar ook de omzet vandaan komt.

Nee, de meeste omzet komt van de zoektermen waar je slechts een paar keer per maand op gevonden wordt. Als voorbeeld nemen we een online laptopwinkel. Deze winkel staat op plaats 1 (ja we zijn positief) binnen Google op de zoekterm “laptop”. Je zult begrijpen dat er heel wat bezoek van deze zoekterm op onze site zal komen. Maar er zitten maar heel weinig kopers tussen.. Dit omdat de zoekterm te algemeen is. Het kan zijn dat iemand bijvoorbeeld alleen maar wat informatie wil of een afbeelding aan het zoeken is van een laptop. Deze soort bezoekers zitten dus niet in een koopfase maar in informatiefase, zij zoeken informatie.

Toch verkoopt de webwinkel wel degelijk laptops. Maar niet op de zoektermen waar de website voor geoptimaliseerd is. De echte kopers komen van zoektermen als “HP notebook dv 1300 kopen” en “Dell notebook zw4500”. Wanneer mensen op deze zoektermen zoeken zijn ze al in een vergevorderd “koopstadium” en staan ze bij wijze van spreken klaar om af te rekenen. En de zoektermen waar ik nu over praat zijn de long tail zoektermen. Je wordt misschien maar 1 keer per maand gevonden op een dergelijke zoekterm, maar ze zijn wel veel meer waard. Tel al deze “kleine zoektermen” ook nog eens bij elkaar op en je zult zien dat je veel meer bezoekers en kopers krijgt van de long tail zoekwoorden.

Een goede manier om je long tail zoekwoorden bij te houden is via Hittail.com. Je kunt dan een stukje code op je webpagina’s plaatsen en de software houdt automatisch bij wat je long tail zoekwoorden zijn. Een andere manier om je long tail zoekwoorden bij te houden is via Google analytics. Verder heeft Dave ook nog een mooi artikel over long tail zoekwoorden geschreven.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
5 reacties op "De beste zoekwoord strategie, de long tail"
  • Marc zegt:
    24 feb, 2007 om 10:11

    Karel, ik vind dat je helder schrijft, voor mij met een niet-marketing achtergrond maar wel met de nodige interesse in dat vakgebied, is dit soort artikelen zeer waardevol.

    Misschien een leekvraag: voor wat betreft het voorbeeld dat je geeft, is het dan toch nog wel van belang dat de betreffende laptopverkoper met de te algemene zoekwoorden hoog in de zoekresultaten scoort? Met andere woorden, hij/zij verdient in principe voornamelijk met de long tailwoorden, maar is de effort en de kosten die gestoken worden in de zeg maar “populaire” zoekwoorden desalniettemin goed voor een extra rendement (als het uberhaubt meetbaar is)?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    24 feb, 2007 om 12:10

    Marc,

    Dank voor je reactie! De reden dat mijn artikelen niet volstaan met jargon (vaktermen) en het dus helder overkomt is omdat ik de (online) marketing niet uit een boekje heb geleerd maar door ervaring. Mijn artikelen zijn dus ook niet zozeer bedoeld voor de doorgewinterde marketeers (ik hoop natuurlijk wel dat ze mijn artikelen ook lezen) maar meer voor de mensen die geïnteresseerd zijn in (online) marketing. Vaak hebben deze mensen geen marketing achtergrond en dan is het wel zo fijn dat de artikelen in “gewone mensentaal” wordt geschreven..

    Over je vraag:
    Het kan uitereraard geen kwaad om toch te optimaliseren voor de hoofdzoektermen. Je moet je er echter niet blind op staren en niet je hele budget aan deze zoekwoorden besteden. En natuurlijk zorgen deze zoektermen voor extra rendement. De kern van het artikel is dat je ook eens verder kijkt dan alleen de top 20 zoekwoorden.

    Even over dat “meetbare” wat je aanhaalt. Keywords zijn wel degelijk goed te meten op conversie. Nu nu bijvoorbeeld Google analytics. Bij dit programma kun je doelen opgeven. Een doel kan bijvoorbeeld een bedankpagina (na een bestelling) zijn.

    Als bezoekers dan binnenkomen via een zoekwoord en ze bestellen daadwerkelijk wordt dit door het programma geregistreert. Wanneer je dan naar je statistieken kijkt zie je dat er via een bepaald woord bijvoorbeeld 10 bezoekers zijn binnengekomen en van die 10 bezoekers heeft 1 iemand daadwerkelijk afgerekent. Het programma laat je dan zien dat het betreffende zoekwoord een conversie heeft van 10%.

    Analytics registreert dit natuurlijk van alle zoekwoorden en zo kun je bijhouden welke zoekwoorden het beste converteren.

    Reageren
  • Wesley zegt:
    26 nov, 2007 om 15:29

    Hey Karel,

    Regelmatig lees ik je artikelen en steek er aardig wat van op. Ik kan je echter nog een zeer waardevolle toevoeging geven op bovenstaande artikel. Bij het gebruik van “De long tail termen” in Google Adwords krijgt je campagne een betere relevatie, waardoor deze in zijn geheel beter zal scoren. Dit is ook van invloed op de “core” woorden!

    Wesley

    Reageren
  • Wieger zegt:
    12 dec, 2007 om 20:56

    Long tail heeft absoluut de toekomst! De 80/20 regel is passé. Wist je dat Amazon niet het beste scoort met de verkoop van bestsellers maar met die van specifieke, moeilijk vindbare boeken? Voor een bestseller kun je naar elke boekhandel, voor iets bijzonders ga je actief op zoek, op bijv. Bol of Amazon. Een breed assortiment, veel zoekwoorden (vaak ook goedkoper) en regelmatig geoptimaliseerde campagnes zullen het alleen maar beter gaan doen!

    Reageren
  • website optimaliseren zegt:
    12 feb, 2008 om 16:58

    Voorkomen is beter dan genezen.

    Met de door jouw genoemde tools is het mogelijk nadat je bezoek hebt gehad te zien wat de gebruikt long-tailers zijn geweest, maar het zou zo mooi zijn als we ze van te voren konden bepalen zodat we er met de optimalisatie rekening mee kunnen houden. Een dergelijk programma heb ik nog niet gevonden en hou me van harte aanbevollen. De keyword tool van Google is zeer zeer mager in het genereren van long tails. Een van de betere is/was wellicht overture maar alle beperkingen daarvan zijn inmiddels wel bekend.

    Ik onderschrijf overigens je stuk over long tails en hou me daarom aanbevolen voor suggesties ter bepaling van long tail zoekwoorden

    Groet,
    Jan

    Reageren

Reageren