Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zo zet je Google Analytics in voor zoekmachine optimalisatie!

Bijna iedere website maakt gebruik van Google Analytics. Je kunt er prachtige rapporten mee maken. Maar er zijn maar weinig webmaster die ook daadwerkelijk iets doen met deze rapporten en gegevens.

In de onderstaande video laat ik zien hoe je het rapport “zoekmachineoptimalisatie” binnen Google Analytics op een praktische manier kunt inzetten voor… zoekmachine optimalisatie.


Uiteraard ben ik benieuwd wat je van deze tip vindt! En je mag deze video natuurlijk altijd delen via de onderstaande social media knoppen ;-).

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
25 reacties op "Zo zet je Google Analytics in voor zoekmachine optimalisatie!"
  • Bjorn van der Neut zegt:
    23 mrt, 2012 om 15:03

    Beetje jammer dat dit niet werkt voor websites met weinig traffic en kliks. Althans ik heb het met 3 tal websites geprobeerd en daar kreeg ik maar bij 1tje een resultaat terug en die zoekterm was ook nog eens niet relevant om op te scoren.

    Ben ik de enige met deze bevinding?

    Reageren
  • Ysk zegt:
    23 mrt, 2012 om 15:12

    Bedankt voor de informatieve video!

    Reageren
  • Anja Hage zegt:
    23 mrt, 2012 om 19:45

    Dank voor de video, van het weekend eens aan de slag met deze manier van analyseren!

    Mijn website heeft ook wat minder traffic en kliks, maar als je de input bij geavanceerd zoeken wat aanpast haal je er toch zeker interessante gegevens uit.

    Reageren
  • Mark Hegeman zegt:
    25 mrt, 2012 om 16:38

    Hoi Karel,

    Ik volg je blog sinds een tijdje en moet zeggen dat ik erg interessante artikelen voorbij zie komen. Bedankt hiervoor!

    Mijn complimenten, ook deze video is erg interessant ik kende deze mogelijkheid nog niet.

    Reageren
  • Grk zegt:
    26 mrt, 2012 om 09:00

    Wat me opvalt is dat de data niet erg representatief is. Ik kom veel woorden tegen waar onze websites binnen google al een nr 1 of 2 positie behalen en waar het aantal kliks een stuk groter is dan de weergave in het zoekmachine optimalisatie- rapport.

    Heeft dit te maken met het zoekvolume? wat is jou ervaring daarmee Karel, zijn de cijfers wel representatief als je de woorden daadwerkelijk gaat testen en de data uit de resultaten haalt en vergelijkt met het optimalisatie rapport?

    Desalniettemin wel een zeer goede feature en helder uitgelegd!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 mrt, 2012 om 09:20

      Ik heb een en ander even gecontroleerd en bij mij klopt het vrij aardig.

  • Zoelaspellen zegt:
    26 mrt, 2012 om 20:56

    Handige how to. Maar het lijkt er op dat het bij mijn site niet werkt. Denk dat het kan liggen aan de bezoekersaantallen. Zoals Anja ook schrijft.

    Reageren
  • Nils zegt:
    27 mrt, 2012 om 16:10

    Allereerst bedankt voor de nuttige video. Helaas klopt bij mij de informatie ook niet altijd. Op een bepaald zoekwoord waar we al een tijdje op pagina 2 staan, zouden we volgens Google op positie 130 staan. Wijkt nogal af dus. Op dit zoekwoord is ook het meeste volume, dus helaas is dit nog niet altijd betrouwbaar. Wel interessant om in de gaten te houden natuurlijk.

    Reageren
  • Robert Dreher zegt:
    29 mrt, 2012 om 13:43

    De gemiddelde positie die Google geeft, wijkt af van wat jullie zien omdat Google een gemiddelde neemt van de hoogste posities die je site (webpagina) heeft bij een zoekopdracht.

    Bijv.: iemand zoekt op een moment met het keyword ‘houten eettafel’. De hoogste positie van een pagina van jouw site is op dat moment 3.

    Later op een ander moment zoekt een ander ook met het keyword ‘houten eettafel’. De hoogste positie van een pagina (vaak dezelfde) van jouw site is op dat moment 7.

    De gemiddelde positie die Google registreerd is dan 3 + 7 / 2 = 5.

    Realiteit is dat een pagina niet op elk moment, in elke situatie en op elke lokatie (IP) dezelfde positie heeft bij een gegeven keyword.

    Het komt ook veel voor dat meerdere pagina’s relevant zijn voor een keyword en dat Google niet elke keer dezelfde pagina aanbiedt bij hetzelfde keyword (pagina’s binnen je site concurreren met elkaar). Aangezien de ene pagina sterker is dan de andere, zijn ook de posities niet gelijk.

    *Ga maar eens naar Google webmaster tools > zoekopdrachten en klik eens op een keyword. Dan zie je de verschillende pagina’s die met elkaar concurreren.

    Als 1 pagina van een site erg sterk is (relevantie en autoriteit) bij 1 keyword en er geen ‘interne concurrentie’ is, kan een positie heel stabiel zijn. In deze situatie zal de gemiddelde positie veel minder afwijken.

    Zie ook: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2012/01/update-to-top-search-queries-data.html

    Reageren
  • Sherrief Hefny zegt:
    03 apr, 2012 om 18:26

    Ik merk ook op dat de gemiddelde positie helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Uiteraard is het zo dat de resultaten per bezoeker verschillen maar ik denk dat velen zullen zien dat de posities wel erg radicaal afwijken van de werkelijkheid. Als voorbeeld een zoekwoord (main keyword) al bijna een jaar op positie 1,2 of 3. Google analytics zegt dat het gemiddeld op positie 68 staat. En zo zegt ze dat bij nog veel meer keywords.

    Ik denk dat dit te maken heeft met filterpagina’s. Als je filterpagina’s hebt op je site en je hebt dit niet goed opgelost met canonical url’s, kunnen je posities in Google met de dag veranderen van resultaat. De ene keer is het de normale url die Google op bijvoorbeeld positie 10 zet. En een paar dagen later is het je filterpagina die op die plek staat.

    Ik denk dus dat het te maken heeft met duplicated pagina’s.

    Reageren
  • Robert Dreher zegt:
    10 apr, 2012 om 16:04

    Bij filter pagina’s en duplicate content concurreren meerdere pagina’s met elkaar bij een keyword. Verschillende pagina’s hebben verschillende posities.

    Kijk ook eens naar je filter. Kies alleen ‘web’ en ‘Nederland’. Dit zorgt er ook voor dat posities dichter bij de werkelijkheid komen.

    Reageren
  • Diana zegt:
    21 aug, 2012 om 15:01

    Ik heb een aanvraag om een website e optimaliseren maar ik krijg de code niet eens. Google analytics heb ik erop maar waar webmasterhulpprogramma nodig is daar stopt het. Kan dat zijn omdat het een cms website is? want op mijn website ging het wel.

    Ik hoor graag van jullie.

    Met vriendelijke groet,
    Diana Jacobs

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 aug, 2012 om 15:12

      Dit is voor een klant neem ik aan waarvan je de website moet optimaliseren?

  • Sherrief Hefny zegt:
    21 aug, 2012 om 15:52

    Je kunt ook een record toevoegen aan je DNS

    Reageren
  • Diana zegt:
    21 aug, 2012 om 21:16

    Waar staat DNS voor?

    Reageren
  • Diana zegt:
    21 aug, 2012 om 21:23

    Hoi Karel,
    Ja maar zij heeft CMS en daar ben ik niet zo in thuis.

    Reageren
  • Sherrief Hefny zegt:
    23 aug, 2012 om 18:10

    Dat kun je instellen bij je domeinhosting. Waar staat je domeinnaam geregistreerd?

    Reageren
  • Diana zegt:
    24 aug, 2012 om 09:41

    Ik heb de websitebouwer al ingeschakeld en gevraagd dit op zich te nemen.
    Bedankt voor jullie tips. Mocht ik er niet uitkomen dan kom ik terug :-)

    Groetjes,
    Diana

    Reageren
  • Coen zegt:
    29 jan, 2013 om 12:39

    Hee Karel,
    Leuk artikel en filmpje. Wat voor ons nog niet helemaal duidelijk is, is de verhouding tussen het zoekwoord en de vertoningen. Is het zoekwoord een exact zoekwoord (dus in jou voorbeeld webwinkel beginnen) of een breed zoekwoord (in combinatie met andere woorden).
    Wat ons opvalt is dat de vertoningen in onze analytics anders zijn dan de exacte woorden bij de keyword tool. Hoe zit de verhouding hier tussen?

    Dank!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      29 jan, 2013 om 12:42

      Die vertoningen in Analytics en de exacte woorden bij de keywordtool lopen inderdaad ver uit elkaar.

      Vandaar dat ik adviseer om dit rapport voor trends te gebruiken en niet naar exacte cijfers te kijken.

  • Coen zegt:
    29 jan, 2013 om 18:57

    Dank voor je reactie. Bedoel jij met het rapport voor trends dus de behaalde resultaten (vertoningen) van Analytics of nog een andere tool? Je kunt er dus vanuit gaan dat de vertoningen het exact aantal keer is dat een exact zoekwoord is weergegeven?

    Dank!

    Reageren
  • David zegt:
    14 jul, 2013 om 20:19

    En wat moet je doen met de zoekwoorden die veel vertoningen hebben of veel kliks, maar deze zijn niet relevant zijn voor je website?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    15 jul, 2013 om 10:53

    Niet meer op focussen ;-).

    Reageren
  • David zegt:
    15 jul, 2013 om 13:17

    Dus ook niet de-optimaliseren?
    Bv omdat ze veel bounceratio veroorzaken?
    of irrelevante hoge bezoekersaantallen?

    M’n gevoel zegt namelijk wel te doen, maar andere kant vraag ik me af of dit uberhaupt zin heeft of bepaalde nut.

    Ene kant fijn 20% meer bezoekers, op 1 zoekwoord (goed voor de rankings?)
    maar andere kant misschien ook storend voor je rankings/statistieken(hoge bounceratio?)

    De-optimaliseren lijkt me namelijk ook een vorm van optimaliseren van andere zoekwoorden, maar ik weet niet of dit bestaat?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 jul, 2013 om 13:57

      Theoretisch gezien zou je dat kunnen doen, maar ik zou daar niet voor kiezen. Het is aan Google om hun algoritme zo aan te passen dat het gewoon goed werkt ;-).

Reageren