Naar
boven
Logo Karel Geenen

Weet je wat mij verbaast op LinkedIn?

Ik ben ruim een half jaar echt actief op LinkedIn. Daarvoor had ik wel een account, maar was ik alleen gelinked met een paar echte vrienden. Tegenwoordig is het een belangrijke leadgenerator en ben ik sinds vorige week zelfs de trotse “owner” van een nieuwe groep:

Nu ik meer tijd besteed op LinkedIn, verbaas ik me zo nu en dan wel hoe sommige ondernemers keer op keer dezelfde boodschap mailen naar hun gehele netwerk. Elke twee weken krijg je dan van zo iemand een mail voor een nieuwe workshop, een netwerkbijeenkomst, een nieuwe groep of iets dergelijks. Volgens mij werkt dit eerder negatief dan positief. De enige reden dat ik deze connecties dan ook nog niet heb verbroken is dat ik voor deze groep nog een aparte marketingactie in petto heb.

Zelf ben ik van mening dat je met mail best vijf of zes keer per jaar je producten of diensten onder de aandacht mag brengen bij je connecties. Zorg wel dat je boodschap iets interessants voor de ontvanger heeft, anders kan je beter niets sturen. In elk geval voor het merendeel van de ontvangers. Dus kom met een echt nieuwe dienst cq product, of een echt nieuwe features of een echt uniek voordeel.

Een ander punt waar ik me enorm over verbaas is hoe sommige ondernemers “Discussions” misbruiken om zichzelf of hun product aan te bieden. Gebeurt dit onder “jobs” of “news” dan is dit natuurlijk prima. Reclame maken onder “Discussions” is niet alleen slecht voor je imago, er zijn zoveel slimmere manieren.

Twee eenvoudige manieren die veel beter werken:

Onder je naam kan je een slim profiel maken van een product wat je wilt promoten. Wanneer je nu in een aantal groepen een aantal inhoudelijk sterke discussies voert, dan komt elke keer onder je foto je boodschap naar voren. Na een paar weken kan je van boodschap wisselen waarmee je een ander product in de picture kan plaatsen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je hiervoor groepen kiest waar jouw doelgroep lid is. Ook zou ik geen groepen kiezen met minder dan 500 à 600 leden omdat anders je exposure minimaal is.

Een andere manier is het regelmatig, ongeveer één maal per week, wisselen van je status update. In principe is deze wisseling zichtbaar voor iedereen in je directe netwerk. Je kunt dit wisselen sinds kort ook koppelen aan je Twitter account, zodat elke nieuwe tweet automatisch een nieuwe status update geeft. Dit is goed voor je persoonlijke profilering. Zelf vind ik het altijd grappig als je ineens reacties krijgt op je status update.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Henk Jan Dulon Barre
17 reacties op "Weet je wat mij verbaast op LinkedIn?"
  • Sabine zegt:
    25 nov, 2009 om 09:56

    Ik vind persoonlijk álle twitter berichten doorsturen aan je linkedin contacten niet gepast.

    Wat zal het je netwerk schelen dat je op de trein staat te wachten of dat je kindje weer schattig in de camerafoon keek? Afgezien daarvan raakt de linkedin feed vervuild met 50X p/d twitterende connecties.

    Als je iets op twitter meldt wat voor linkedin spannend is (nieuwe job, succes, whatever) dan is daar de #in hashtag voor.

    Reageren
  • Henk Jan zegt:
    25 nov, 2009 om 10:52

    Beste Sabine,

    Ik ben het volledig met je eens.

    Het komt waarschijnlijk dat ik niet zo een actieve Twitteraar ben. Daardoor zijn bijna al mijn tweets geschikt voor LinkedIn.

    Bedankt!

    Reageren
  • Marco Hendrikse zegt:
    25 nov, 2009 om 10:57

    Die “discussions” die door sommigen gestart worden om hun product of dienst maar aan te prijzen, zijn inderdaad veel te doorzichtig en irritant. Dat gaat tegen de principes van sociale media in. Een discussie gebruiken om je product of dienst beter te maken, kan wel heel nuttig zijn en komt niet, of in ieder geval veel minder, spammerig over.

    Gebruik LinkedIn dus niet zomaar weer als extra marketingkanaal. Start authentieke discussies of discussies om bijvoorbeeld de gebruikservaring te verbeteren. Dan doe je recht aan een SOCIAAL medium als LinkedIn.

    Reageren
  • Simon zegt:
    25 nov, 2009 om 12:53

    Ik ben nu eenmaal een taal-zeur, maar :”Weet je wat mij verbaas(d)t”in de titel staat er zo groot….Het moet echt met een t.

    Reageren
  • herm dailybits zegt:
    25 nov, 2009 om 13:06

    Belangrijk als je een eigen groep hebt, is om het leven erin te houden. Al teveel groepen zie ik na verloop van tijd stilvallen…

    Reageren
  • Henk Jan zegt:
    25 nov, 2009 om 13:50

    Dank je Simon,

    Karel, ook bedankt voor het verbeteren.

    Reageren
  • Jacob Ras (Piano Musician) zegt:
    25 nov, 2009 om 13:50

    “Het moet echt met een t.”
    Als ik op Google zoek naar “wat mij verbaasd”, staat dit artikel ertussen met de correct gespelde titel, en ook de goede spelling in de URL.

    Reageren
  • richard zegt:
    25 nov, 2009 om 13:56

    @Sabine, je kunt LinkedIn zo instellen dat deze alleen de tweets met #in aan je profiel toevoegt. Hetzelfde geldt overigens voor Hyves en Facebook (wel andere hashtags natuurlijk).

    Reageren
  • Pieter Brat zegt:
    25 nov, 2009 om 14:03

    Ik ben akkoord met het artikel. Ik zou graag nog willen toevoegen dat LinkedIn een netwerk-tool is. Jezelf “promoten” doe je best niet hier, zo werkt het niet.

    Het is echter wel de ideale tool om je te profileren als specialist in je vakgebied. Netwerken is daarbij min of meer gelijk gesteld aan het geven van input. Door opgemerkt te worden ga je daar ook business uit kunnen halen.

    Wat mij alvast aardig op weg heeft geholpen: http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com/

    Reageren
  • Sabine zegt:
    25 nov, 2009 om 15:38

    @Richard, dat weet ik, dat weet jij, maar dat weten tal van mijn connecties niet.

    Reageren
  • Andre rieu tickets bestellen zegt:
    26 nov, 2009 om 01:13

    @ Sabine daar ben ik het ook mee eens.

    Reageren
  • eTech zegt:
    26 nov, 2009 om 18:38

    Beste Karel,

    Verbaas(d) staat nog in de url alias. Als internetmarketeer weet je best hoe een 301 redirect moet. Voor de geïnteresseerden: met het Drupal cms worden zulke redirects automatisch uitgevoerd met de Path redirect module.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    26 nov, 2009 om 19:04

    Is opgelost nu :-)

    Reageren
  • Peter Blokland zegt:
    27 nov, 2009 om 17:50

    Pieter, wanneer promoot je jezelf en wanneer profileer je jezelf als specialist?
    Naar mijn mening is dit onderscheid soms moeilijk te maken en ligt dit eerder bij de lezer dan bij de schrijver.

    Reageren
  • Pieter Brat zegt:
    30 nov, 2009 om 08:52

    @peter Soms is het inderdaad een interpretatie van de lezer maar in de meeste gevallen kan je daar gerust zelf een onderscheid in maken. Als je uitgangspunten “helpen” en “kennis delen” zijn, zal zoiets niet snel verkeerd worden opgevat.

    Reageren
  • Ronald Nieuwkamp zegt:
    10 dec, 2009 om 19:32

    Mag ik vragen naar de manier waarop je dan je twitter account koppelt aan je linkedin account met het oog op die updates?

    Reageren
  • rutger zegt:
    10 dec, 2009 om 19:58

    @ Ronald: via de voorpagina van LinkedIn, het wijst zichzelf.

    Reageren

Reageren