Naar
boven
Logo Karel Geenen

10 Google Adwords tips

10. Meet je weigeringspercentage doormiddel van Google Analytics.
Een goede CTR en absoluut aantal kliks is belangrijk, maar waar het echt gaat tellen is als mensen op je website komen. En een eerste indruk van wat mensen van je website vinden, is het weigeringspercentage. Is deze extreem hoog: verwijder dan het zoekwoord of stuur deze bezoekers naar een andere pagina. Is deze extreem laag: houden zo en zorgen dat je meer kliks krijgt op dit zoekwoord!

9. Meet de resultaten per positie!
In Google Analytics kun je ook goed zien welke positie van de getoonde advertentie het meeste opbrengt, mits je doelen hebt ingesteld.Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de advertentie op positie één minder opbrengt dan positie twee. Daarom is het belangrijk dat je dit gaat testen.

8. Verschillende advertenties
Gebruik in het begin extreem verschillende advertentievarianten (andere teksten, andere kopjes, andere call-to-action e.d.). Als bekend is welke advertentievariant het beste werkt, ga je kleine verschillen aanbrengen. Een punt in plaats van een vraagteken of www.markvanloon.com in plaats van markvanloon.com als zichtbare URL kan soms grote verschillen opbrengen!

7. Landingspagina’s
Maak voor elke advertentiecampagne landingspagina’s die alleen via deze advertentiecampagne te bereiken zijn. Zo kan je door je hele website meten wat een bepaalde advertentiecampagne doet. Het is dan wel belangrijk dat je de resultaten van je website kunt meten. Kan je dat niet, ga dan eens naar Google Analytics, en meld je gratis aan!

6. Targeten
Maak voor de zoekwoorden die de meeste kliks opleveren een aparte advertentiecampagne. Je hebt dan dus enkele advertentiecampagnes met slechts 1 woord. Waarom? Omdat je dan tot in de kleinste puntjes kan optimaliseren, wat weer minder geld gaat kosten.

5. Gebruik uitsluitingszoekwoorden.
Zo heb ik bij mijn adwords campagnes voor het woord “AdWords” de uitsluitingszoekwoorden blog, tips, tricks en gratis. Dit zijn niet de bezoekers die mij zoeken, en dus alleen maar geld kunnen kosten.

4. Experimenteer
Experimenteer met de landingpages (met Google Website Optimizer). Dit gratis tooltje kan tot verrassende uitkomsten leiden (meer hierover zodra ik significante resultaten heb).

3. Stel kritische vragen bij het inhoudsnetwerk.
Het inhoudsnetwerk zijn websites die zich aangesloten hebben bij Google om de advertenties te laten zien. De effectiviteit hiervan is sterk afhankelijk van het product/dienst dat je verkoopt. Hou dus goed de verschillen in de gaten tussen de zoekresultaten en de resultaten van het inhoudsnetwerk.

2. Bied afzonderlijk op het inhoudsnetwerk en de zoekresultaten.
De zoekresultaten zijn mij véél meer waard dan de resultaten uit het inhoudsnetwerk (omdat in de zoekresultaten men echt op zoek is naar jouw diensten, terwijl dat in het inhoudsnetwerk niet zo is). Daarnaast is het zonde van je geld om je zoekwoorden te duur te betalen: de concurrentie op de zoekresultaten is veel groter dan in het inhoudsnetwerk. De prijzen dus vaak ook. Experimenteer hier eens mee: dat kan veel geld schelen.

1. Startersversie
Maak absoluut niet gebruik van de starters-versie van Google AdWords. De mogelijkheden hiervan zijn te beperkt om maximaal rendement uit te halen. Neem gewoon de moeite er in te duiken, of besteed je werk uit.

TIP: dit is wel de beste tip die ik tot dusver kan geven: download de AdWords Editor en gebruik de Keyword Grouping optie (via Tools –> Keyword Grouper). Alhoewel het niet perfect is wat hij groepeert, zal deze optie wellicht groepen vinden die jij niet eerder gevonden had.

Hebben jullie nog meer niet te missen tips en tricks?

Auteur: Mark van Loon, www.markvanloon.com

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
13 reacties op "10 Google Adwords tips"
  • Arno Wingen zegt:
    26 jul, 2008 om 14:32

    Geen directe Adwords tip, maar niettemin erg belangrijk en onmisbaar: Meet de waarde van 1 klant voor jouw product/dienst, kijk hoeveel klikken leiden tot 1 klant en pas daarop je maximale kosten per klik aan.

    Als waarde klant = € 100 en 1 op 100 klikken wordt klant dan kun je nooit meer uitgeven als € 1,- per klik, anders leid je verlies.

    Sommige mensen krijgen een hartinfarct als je het hebt over € 1,- per klik, maar het is totaal situatie afhankelijk. Voor de ene zaak/site is € 0,25 nog teveel, voor de andere is € 25 een lachtertje.

    Reageren
  • mf zegt:
    26 jul, 2008 om 15:33

    Zie ook:
    10 Google Adwords tips en trucs op Marketingfacts.

    Reageren
  • Depremievergelijker.nl zegt:
    26 jul, 2008 om 16:08

    Beste Karel,

    Weer een zeer bruikbaar artikel. Ik wil je echter voornamelijk langs deze weg nogmaals bedanken voor alle hulp verleden week.
    Niet alleen een goed project opstarten gaat je goed af, maar er ook “als een kloek” over waken als het er eenmaal staat. Ik hoop op nog vele jaren van samenwerking.
    Depremievergelijker.nl
    Kees van den Berg & friends!!

    Reageren
  • Pieter Bas Elskamp zegt:
    28 jul, 2008 om 09:16

    Beste Mark,

    Zeer handig en nuttig artikel. Een klein puntje, de door jou gegeven link naar de Adwords Editor geeft een 404…

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    28 jul, 2008 om 09:51

    Dat komt omdat de http:// ontbreekt ;)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    28 jul, 2008 om 10:05

    Is aangepast nu, bedankt jongens!

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    28 jul, 2008 om 12:02

    @allemaal. Thanks voor de reacties! Zeker die van Arno is van goede kwaliteit: op zich simpel, maar dergelijke berekeningen worden vaak vergeten.

    Reageren
  • Direct Marketing BBA zegt:
    28 jul, 2008 om 12:19

    Bedankt Mark.

    Het draait uiteindelijk om totale klantwaarde. Als ik mijn salesproces zodanig heb opgezet dat elke klant voor mij een waarde heeft van € 500 en een concurrent heeft een klantwaarde van € 50, dan kan hij optimaliseren tot hij blauw ziet, ik kan er toch altijd overheen met de prijs per klik.

    Blijft een geweldig systeem, dat adwords.

    Reageren
  • Coen zegt:
    29 jul, 2008 om 11:24

    Leuk stukje, complimenten!

    Wat betreft het weigeringspercentage zitten er nogal wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld voor een website met giga veel content, in dit geval zeer uitgebreide artikelen. Als de betreffende site via Adwords adverteert middels zeer relevante zoekwoorden en deze deeplinkt naar het betreffende artikel kan het zijn dat de bezoeker direct alle info heeft ontvangen. In veel gevallen zal het weigeringspercentage dan hoger zijn (de bezoeker heeft alle info immers al op de eerste pagina gelezen).

    Een hoog percentage is niet per definitie slecht. Wel ben ik het eens dat dit in 9 van 10 gevallen niet het geval is. Het blijft vooraf altijd belangrijk om je doelstellingen te formuleren.

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    29 jul, 2008 om 11:58

    @Coen. Helemaal mee eens. Je moet uiteraard wel bedenken wat je doelen is en hoe je website er uit ziet. Zo heb ik een AdWords campagne lopen waarbij men 1 keuze heeft: het formulier invullen. Dan is het natuurlijk logisch dat mensen die het formulier niet in willen vullen, bouncen. Dan is een hoog bounce percentage logisch, want een conversie van 50% zou geen redelijke doelstelling zijn in de context van deze adwords campagne (als dat het geval was geweest, dan was ik ondertussen miljonair geweest).

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    16 jun, 2009 om 00:35

    Ik lees hier dat de startersvisie voor een google reclamecampagne niet goed is en te weinig mogelijkheden biedt.Ik heb tegen beter weten in deze starterversie gekozen omdat ik nu eenmaal niet goed het verschil ken en ik het logisch vond als een starter daarvoor te kiezen.Ik heb vandaag nog de vraag gesteld aan google of hiermee in Nederland ook de advertentie gezien wordt maar ze verwijzen naar hun hulpcentrum-niet bepaald hulpvaardig.Ook lees ik dat ik een hoog weigeringspercentage heb-komt dit door een te lange uploadtijd en dat de bezoeker afhaakt?

    Reageren
  • Paul Bos zegt:
    05 nov, 2009 om 09:36

    @Arno, daar heb je gelijk in. Kleine toevoeging moet wel zijn dat je dit per keyword berekent. Want de reden dat sommige keywords duurder zijn is natuurlijk omdat je scoringskans hier vaak ook hoger zal liggen. (mits je product hier naadloos op aansluit).

    Reageren
  • Jelle zegt:
    15 sep, 2011 om 15:06

    Wederom een nuttig artikel! Door jullie tips en tricks begin ik Adwords en Seo steeds beter te begrijpen.

    Reageren

Reageren