5 soorten Instagram Stories voor showrooms om de klantbetrokkenheid te vergroten

Karel
19/11/2020
Social media
X
min leestijd
Karel
19/11/2020
Social media
X
min leestijd

Social media heeft met de jaren een belangrijke plek gekregen in ons dagelijks leven. De ontwikkelingen gaan hard en daardoor kan het een uitdaging zijn om te weten waar je jouw marketinginspanningen op moet richten. Met een groeiend aantal actieve gebruikers is het geen verrassing dat veel lokale bedrijven zich richten op Instagram. Velen maken echter nog niet volledig gebruik van alle functies, zoals Instagram Stories.

Wat zijn Instagram Stories?

Met Instagram Stories kan een gebruiker foto’s en video’s posten op hun ‘verhaal’ (story) waar het 24 uur lang zichtbaar blijft voor hun volgers. Afbeeldingen worden 6 seconden getoond en video’s 15 seconden. Met de jaren heeft Instagram diverse functies toegevoegd als filters, stickers, locaties, muziek en andere interactieve functies. Instagram Stories zorgen voor meer betrokkenheid en interactie met de doelgroep van jouw showroom.

Waarom zijn Instagram Stories belangrijk voor showrooms?

Een belangrijke reden voor het gebruik van Instagram Stories voor showrooms is dat het aantal Instagram-gebruikers in Nederland blijft toenemen. Het is een laagdrempelige methode om in contact te komen met jouw volgers en doelgroep. Ook zorg je ervoor dat er interactie plaatsvindt tussen jouw showroom en de volgers. Dit bevordert de zogeheten touchpoints en de klantervaring. Hierdoor kan je een klant stimuleren om een voorkeur te creëren voor jouw showroom en om uiteindelijk een bezoek te laten brengen.

Wat is het verschil tussen Instagram Stories en reguliere berichten op Instagram?

Instagram Stories zorgen voor een bepaalde mate van betrokkenheid en interactie wat je niet kunt bereiken met alleen zogeheten feed posts. Door Instagram Stories op te nemen in jouw marketingstrategie, kan je communiceren met je doelgroep door te reageren op peilingen en vragen te stellen via de stickers. Je kunt ze de optie geven om omhoog te vegen om naar een externe link naar keuze te gaan, een functie die niet beschikbaar is bij de reguliere berichten op Instagram. Beter nog, de Story van jouw showroom kan zelfs user generated content bevatten door een Story opnieuw te posten waarin één van jouw volgers jou heeft getagd.

Vanwege het vluchtige karakter zijn Instagram Stories ook beter voor een korte en snelle vorm informatie. Denk aan tijdelijke promoties, tijdelijke informatie over de winkel of weggeefacties. Als je content deelt over zulke onderwerpen in een regulier Instagram bericht is de content al snel verouderd.

Wat voor soort Instagram Stories moet ik voor mijn showroom plaatsen?

Wellicht heb ik je nu kunnen overtuigen om Instagram Stories te gebruiken, maar weet je niet helemaal waar je met beginnen. Daarom heb ik vijf Instagram Story ideeën ter inspiratie om je op weg te helpen.

1. Kijkje achter de schermen

Ten opzichte van de reguliere berichten van Instagram hebben Stories een ongedwongen en informeel karakter. Daarom zijn ze ideaal voor het delen van een kijkje achter de scherm (of in de keuken 😉). Maak en deel foto’s van een evenement wat je organiseert in de showroom of toon de volger wat je zoal tegenkomt als je reparaties moet uitvoeren voor een klant. Een ander leuk idee is om een serie te maken waarin je de dag uit het leven van één van jouw collega’s laat zien.

2. User generated content

User generated content is content over jouw showroom wat gemaakt is door een klant. Een voorbeeld is wanneer mensen foto’s van hun nieuw product of levering posten op social media. Denk bijvoorbeeld aan de klanten van Coolblue die foto’s van de blauwe verpakking delen.

Wanneer een gebruiker een Instagram Story plaatst kan hij hierin een andere gebruiker (bijvoorbeeld jouw showroom) taggen. Het mooie van Instagram Stories is dat jij dan de Story van de gebruiker opnieuw kan delen. Je volgers zullen het geweldig vinden om hun berichten te zien. Dit vergroot hun betrokkenheid en je geeft je volgers het gevoel dat zij een belangrijk onderdeel zijn van jouw merk.

3. Tutorials

Doordat Instagram Stories kort en opeenvolgend zijn, is het een ideaal kanaal voor het delen van ‘hapklare’ educatieve tutorials. Denk aan schoonmaaktips voor een oven als je een keukenshowroom hebt of tips voor het kiezen van de juiste kleur vloer wanneer je een vloeren showroom hebt. Dit is perfecte content om jouw volgers waarde te leveren wat relevant is aan de producten die jij verkoopt.

4. Promoties

Jouw Instagram Stories worden waarschijnlijk bekeken door loyale en betrokken volgers en klanten. Dus het organiseren van weggeefacties, spontane aanbiedingen of een exclusieve korting voor volgers is een geweldige manier om degene te belonen die de showroom op Instagram volgen.

Bovendien is het aanbieden van een cadeau of prijs aan een gelukkige volger die jouw verhaal alleen deelt, een geweldige manier om jouw showroom, producten en pagina onder de aandacht te brengen van potentiële nieuwe volgers en klanten!

5. Instagram Stories-advertenties

Instagram Stories zijn ook ideaal voor advertenties. Wanneer een gebruiker door z’n Stories heen klikt ziet die gemiddeld één advertentie per vier Stories. Met het stijgend aantal gebruikers die steeds meer pagina’s volgen is dit dus een mooie kans voor jouw showroom!

Zorg bij het opmaken van een advertentie dat deze volledig is afgestemd op jouw doelgroep. Facebook legt je in een paar stappen uit hoe je moet adverteren op Instagram Stories.

Conclusie

Instagram Stories is een mooie en creatieve manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Door de juist content te maken en plaatsen lever je de volgers waarde wat bijdraagt in de overweging al dan niet jouw showroom te bezoeken.

Doordat Instagram Stories kort zijn en maar 24 uur online blijven zijn deze ideaal voor content wat snel kan verouderen. Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om Instagram Stories in te zetten voor jouw showroommarketing.

Mocht je toch vragen hebben over dit onderwerp, neem dan gerust contact met me op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier