Adverteren op je bedrijfsnaam; nuttig of nutteloos?

Karel
5/10/2021
Google Ads
X
min leestijd
Karel
5/10/2021
Google Ads
X
min leestijd

Een veelgestelde vraag is waarom wij altijd adviseren om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam in Google. Is dat geen weggegooid geld? Want zonder die advertenties staat je website toch ook bovenaan in de gratis zoekresultaten? Helaas is dit lang niet altijd het geval en zijn er verschillende goede redenen om toch te adverteren op je bedrijfsnaam.

  1. Concurrentie
  2. Controle
  3. Kosten per klik

1. Concurrentie

Allereerst kan het zomaar zijn dat een concurrent op jouw bedrijfsnaam adverteert. Wanneer dit het geval is en jij zou zelf niet adverteren, betekent dit dat de concurrent dus boven jouw website komt te staan! Dit is uiteraard zeer onwenselijk. Zeker wanneer de zoeker nog in de oriënterende fase zit. Je wilt dan immers niet dat ze plots op een concurrent stuiteren de ze ook gaan meenemen in de overweging om te bezoeken.

2. Controle

Een tweede belangrijke reden is dat je met een advertentie veel meer controle hebt over wat de zoeker voor resultaat te zien krijgt. Bij het gratis zoekresultaat heb je praktisch geen controle. Maar bij de advertentie kun je bijvoorbeeld een telefoonnummer of een deal toevoegen en de belangrijkste links naar de verschillende onderdelen op je website opnemen. Op die manier kun je veel beter inspelen op de behoefte van de zoeker en deze naar de juiste pagina's sturen.

3. Kosten per klik

Tenslotte is het nog belangrijker om te vermelden dat de kosten per klik op je eigen merknaam vaak erg laag zijn. Dit komt omdat jouw website natuurlijk 100% aansluit bij de zoekintentie. Dit is ook meteen de reden dat wanneer concurrenten op jouw naam adverteren zij vaak ook een stuk meer betalen. Hun website sluit namelijk totaal niet aan bij de zoekintentie. Dit wil overigens niet zeggen dat het niet interessant kan zijn om te adverteren op de merknaam van je concurrent. In een volgend artikel gaan we hier dieper op in.

4. Conclusie

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam in Google is nuttig. Zorg ervoor dat je met jouw bedrijfsnaam boven die van je concurrent komt te staan. Met een advertentie heb je zelf controle over wat de zoeker voor resultaat te zien krijgt en zijn de kosten per klik op je eigen merknaam vaak laag.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier