Showroom trends 2021

Karel
27/1/2021
Nieuws
X
min leestijd
Karel
27/1/2021
Nieuws
X
min leestijd

Ieder jaar zijn er nieuwe showroom trends. We leven momenteel in een tijd waarin de showrooms helaas niet open kunnen. We zien het aantal online aankopen stijgen, aangezien klanten niet meer naar winkels en showrooms kunnen. We hopen dat binnenkort de showrooms weer open gaan. Potentiële klanten van showrooms oriënteren zich namelijk eerst online voordat ze naar de showroom gaan. En als de corona voorbij is gaat dit natuurlijk gewoon door!

In dit artikel worden de showroom trends van 2021 besproken!

Trends

  1. Klant oriënteert zich online en koopt offline (ROPO)
  2. Website blijven optimaliseren 
  3. De klant wordt steedskritischer
  4. Snelle levertijd is belangrijk
  5. Maak content op je website zo relevant mogelijk
  6. Consumenten nemen meer aankoopbeslissingen op basis van de normen en waarden waar bedrijven voor staan
  7. Consumenten staan open voor nieuwe winkelervaringen, willen sneller iets kopen en hebben hogere verwachtingen
  8. Vertel een verhaal
  9. Klanten waarderen gemak boven prijs
  10. Conclusie

1.Klant oriënteert zich online en koopt offline (ROPO)

Klanten oriënteren zich steeds meer online. Als iemand bijvoorbeeld een keuken koopt zoeken ze in Google naar keukens. De klant neemt verschillende opties online door en bepaald daaruit naar welke showroom die gaat. We spreken hier van ROPO.

De afkorting ROPO staat Research Online, Purchase Offline. Online onderzoek doen, offline kopen. ROPO is een moderne trend in koopgedrag waarbij klanten relevante productinformatie onderzoeken voordat ze daadwerkelijk besluiten het product waar ze geïnteresseerd in zijn, in de plaatselijke winkel/showroom te kopen. Klanten onderzoeken dus eerst alles online en gaan daarna naar de winkel. Dit is het tegenovergestelde van showrooming, waarbij de klant eerst naar de winkel gaat en daarna de beste en goedkoopste optie online zoekt. 

De conversie van de winkel kan door ROPO verhoogd worden. Doordat de klant zich al online heeft ingelezen, heeft de offline bezoeker een hogere koopintentie dan de gemiddelde bezoeker, omdat hij zich online al heeft voorbereid.

Het doel van een showroom kan zijn om meer producten te verkopen, maar hoe krijgen ze klanten naar de winkel? Doormiddel van ROPO kunnen klanten online bereikt worden. De klanten moeten geprikkeld worden om naar de showroom te gaan. Hier zit natuurlijk een heel online marketing plan achter.

2.Website blijven optimaliseren

Klanten eisen steeds meer. Een website moet altijd aan de 10 gouden richtlijnen voldoen: 

  • Maak duidelijk wie je bent en wat je doet
  • Plaats een navigatiemenu op elke pagina
  • Zorg dat de pagina’s van je website snel laden
  • Help bezoekers vinden wat zij zoeken
  • Maak de webpagina’s optimaal leesbaar op elk beeldscherm
  • Geef zoveel mogelijk informatie met zo weinig mogelijk woorden
  • Geef je informatie context en diepgang met duidelijke links
  • Geef bezoekers de mogelijkheid om zelf dingen te doen
  • Maak je website toegankelijk voor iedereen
  • Gebruik afbeeldingen en multimedia spaarzaam en doelgericht

Al deze richtlijnen moeten natuurlijk in 2021 nageleefd worden en steeds worden geoptimaliseerd. De website moet iedere keer weer geoptimaliseerd worden, zodat de klant tevreden blijft. De concurrenten doen dit ook! Als je website tegenvalt haken klanten af en gaan ze naar de concurrent. 

3. De klant wordt steeds kritischer 

De klant heeft in deze tijd veel verwachtingen. Ze verwachten veel van een showroom, als de showroom niet aan de verwachtingen voldoet gaan ze naar de concurrent. Klanten zijn dus steeds kritischer geworden en hebben grotere verwachtingen. Jij  moet er dus voor zorgen dat jouw showroom aan de verwachtingen voldoet, en die verwachtingen zelfs kan overtreffen. 

4. Snelle levertijd is belangrijk

De klant heeft zich online georiënteerd en is bij jouw showroom uitgekomen. De klant komt langs en is erg enthousiast over het product dat die wilt aanschaffen. De klant wil het product graag hebben. Je hebt het product niet op voorraad en vertelt de klant dat die 12 weken moet wachten. De klant is hier niet blij mee. Soms wil de klant zo snel mogelijk het product hebben. Ze gaan dus bij de concurrent kijken, zij hebben een soortgelijk product die wel op voorraad is. Het is dus van groot belang dat het product geen lange levertijd heeft. Dit kan je veel klanten kosten en dus veel omzet.

5. Maak content op je website zo relevant mogelijk

Ondanks dat sommige websites veel dalen in posities en dus ook in verkeer, worden er op andere nieuwe zoekwoorden weer beter gerankt. Het is dus vooral van belang om de content op de website zo relevant mogelijk te maken aan een zoekwoord en zoekopdracht in combinatie met het doel van de website.

Maak je niet te erg druk om een daling in posities. Heb je een nieuwe betere positie verkregen op een zoekwoord dat misschien nog wel meer relevanter is voor jouw website, dan is dat natuurlijk veel belangrijker. Zo worden de bezoekers op jouw website kwalitatief hoger!

6.Consumenten nemen meer aankoopbeslissingen op basis van de normen en waarden waar bedrijven voor staan

De manier waarop merken reageren op sociale en politieke kwesties beïnvloedt de aankoopbeslissingen van consumenten. Eigenlijk zijn de merkwaarden bijna net zo belangrijk voor het winkelend publiek als de producten zelf. Voor bedrijven is het erg belangrijk om dit in gedachten te houden. Meer dan de helft van de consumenten wereldwijd zegt dat het van belang is dat merken die ze kopen hun waarden overeenkomen. Daarnaast heeft meer dan een kwart van de consumenten wel eens voor het eerst een bepaald merk gekocht, omdat ze hoorden over de morele standpunten van het bedrijf. 

7. Consumenten staan open voor nieuwe winkelervaringen en hebben hogere verwachtingen

90% van de consumenten zegt nieuwe producten op internet te ontdekken. Als de klant een online artikel in de showroom afrekent is de kans heel groot dat de reis van de klant online begon. Klanten staan in 2021 meer open voor nieuwe winkelervaringen, vooral met de corona staan klanten open voor nieuwe ervaringen, aangezien ze niet naar de winkel kunnen. Digitale technologie kan bedrijven helpen om de shopping-ervaring in de winkel aan te passen. We zien dat virtual reality, augmented reality en live shopping met veel succes worden gebruikt. Zo creëerde de Ikea een app biedt waar je als klant producten in 3D in je huiskamer kunt plaatsen met augmented reality om te zien hoe het staat. Dit is voor klanten erg leuk, ze kunnen zien hoe producten bij hun in huis staan. Het is in corona tijd makkelijk om dit via een app te bewerkstelligen, maar als de corona voorbij is kan alsnog de app gebruikt worden om klanten meer beleving te geven. Ook kan er in de winkel bijvoorbeeld worden gekozen om in 3D ontwerpen voor de klant te maken. 

8. Vertel een verhaal

Consumenten zijn steeds vatbaarder voor merken die verhaal vertellen. Wat maakt jouw producten anders dan andere producten? Hebben ze een uniek design, zijn ze duurzaam geproduceerd, heeft het product een lange geschiedenis of draagt het kopen van een product bij aan een goed doel? Klanten worden graag geïnspireerd door een goed verhaal. Vooral op social media platformen zoals Facebook en Instagram werkt het vertellen van verhalen erg goed. Social media platformen zijn in 2021 van grote invloed op de aankoopintentie van de klant.

9. Klanten waarderen gemak boven prijs

Voor het grote deel van de Nederlanders is het gemak waarmee online inzicht gekregen kan worden bij een product belangrijker dan de prijs van een product.Goede productdetail pagina's (PDP’s) zijn nodig om klanten aan te sporen tot een aankoop. Uit consumentenonderzoek blijkt dat een productdetailpagina verlaat, omdat er te weinig informatie op vermeld wordt. Het is belangrijk dat jouw PDP’s gebruik maken van goede productinformatie, waaronder video’s, technische details, prijzen, reviews ect. Hoe gemakkelijker het bestelproces, des te hoger de kans dat een consument bij jou een aankoop doet!

10. Conclusie

Er zijn verschillende showroom trends in 2021

  • Klant oriënteert zich online en koopt offline
  • Website blijven optimaliseren
  • De klant wordt steeds kritischer
  • Snelle levertijd is belangrijk
  • Relevante content op je website
  • Consumenten nemen meer aankoopbeslissingen op basis van de normen en waarden waar bedrijven voor staan
  • Consumenten staan open voor nieuwe winkelervaringen en hebben hogere verwachtingen
  • Vertel een verhaal
  • Klanten waarderen gemak boven prijs

Als je met al deze trends rekening houdt, word je succesvoller!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier