Naar
boven
Logo Karel Geenen

Social media strategie: Hoe pak je dat aan?

download
Bijna ieder bedrijf is actief aanwezig op social media, maar hebben ze hiervoor wel een plan? En hoeveel tijd (en geld) besteden ze hieraan? Dit soort vragen worden tegenwoordig allemaal beantwoord in verschillende social media onderzoeken.

Dit soort onderzoeken zijn een goede manier om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en vooral: om inspiratie op te doen! Ga geen acties kopiëren, gebruik het alleen als inspiratie voor je eigen social media plan.

Een social media strategie is een verhaal apart, deze zul je zelf moeten ontwikkelen. Veel bedrijven kijken hier best tegen op, want hoe pak je zoiets nou aan? Dat is wat we gaan bespreken aan de hand van 13 stappen.

Inhoud

Wat is een social media strategie?

Aan de slag!

Stap 1: Je bedrijf in één zin

Stap 2: Wat wordt er over je gezegd?

Stap 3: Formuleer de doelstellingen

Stap 4: Analyseer de onderzoeksresultaten

Stap 5: Bepaal je doelgroep

Stap 6: Wat weet de doelgroep al van je?

Stap 7: Formuleer de boodschap

Stap 8: Plan en organiseer

Stap 9: Bepaal je middelenmix

Stap 10: Conversatie en interactie

Stap 11: Resultaten en ROI

Stap 12: Zorg voor tijd

Stap 13: Tijd = geld = budget

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie beschrijft hoe en waarom je social media gaat inzetten. Daarbij formuleer je doelen om je ROI (Return On Investment) te kunnen meten. De inhoud van dit plan komt niet zomaar uit de lucht vallen, er is immers al een marketing- en of communicatiestrategie aanwezig (als het goed is), dit plan is een afgeleide daarvan. Het heeft puur betrekking op (logisch..) al je online activiteiten.

Een dergelijke strategie is niet iets waar je ‘eventjes’ mee bezig bent. Om het goed te kunnen implementeren in je organisatie is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan. De ontwikkeling kost tijd en resultaat zal even op zich kunnen laten wachten. Dat geeft niets, het kost tijd om acties te testen en (eventueel) de doelen bij te stellen. Niets om bang voor te zijn, neem de tijd en ga er voor!

Succes!

Aan de slag!

Op onze Social Media Strategie infographic vind je alle stappen die we gaan bespreken.

Een handige manier om het overzicht te bewaren.

Stap 1: Je bedrijf in één zin

Beschrijf als eerste (kort!) waar je product of dienst om draait. Schrijf in ‘Jip en Janneke’ taal één zin op die zelfs kinderen begrijpen. Test dit ook even in je omgeving en zorg dat het duidelijk is. Ga voor een zo eenvoudig mogelijke zin. Dit zal helpen om erachter te komen waar (en door wie) er over je merk wordt gepraat.

Stap 2: Wat wordt er over je gezegd?

Luister!  Nu duidelijk is wat je doet (die ene zin van stap 1), ga je uitzoeken wie daarover praten. Wordt je merk online al genoemd? Zijn er mensen die vragen stellen over jouw product of dienst? Onderzoek en analyseer dit, voorbereiding is het halve werk.

Een aantal tips en tools die hierbij kunnen helpen:

  • Op search.twitter.com typ je voor jouw merk relevante zoekwoorden in en kijk wat er over wordt getweet.

Voorbeeld van Socialmention met “Karelgeenen.nl” als zoekwoord

  • Om het nog makkelijker te maken kan je een RSS feed opslaan. Dan krijg je de updates automatisch binnen, opnieuw zoeken hoeft dan niet meer. Kunt hiervoor bijvoorbeeld ook een tool zoals Feedly gebruiken.
  • Stel een Google alert in (je geeft een aantal zoekwoorden op), dan ontvang je het laatste nieuws per mail.

Stap 3: Formuleer de doelstellingen

Denk na over wat wil je bereiken met de inzet van social media. Stel een aantal concrete doelstellingen op, dan kun je na verloop van tijd meten of er vooruitgang wordt geboekt. Het is belangrijk om de ROI  - Return On Investment – te meten. Aan het eind van de rit wil iedereen resultaten zien.

Voorbeelden van veel gebruikte doelstellingen:

  • Naamsbekendheid verhogen – Zoekvolume in Google met stijgt met x % in x maanden
  • Communicatie met de klant – Dialoog met klant: % interactie op sociale kanalen.
  • Bezoekers website – Stijging van % aantal bezoekers in x maanden → Google Analytics
  • Zoekmachine Optimalisatie – Stijging ranking in Google door aanwezig op social media.

Probeer de doelstellingen zo concreet mogelijk te formuleren (spreek over % en concrete aantallen). Des te makkelijker is het toetsen van de resultaten. Het SMART principe kan daarbij helpen.

Denk eraan dat de doelstellingen die hier worden opgesteld gaande weg gerust aangepast mogen worden. Het is immers een proces, waar vallen en opstaan bijhoort.

Stap 4: Analyseer de onderzoeksresultaten

Bij stap 2 hebben we onderzoek uitgevoerd en de resultaten geanalyseerd, nu ga we nog een stapje verder: Door wie en waar wordt er over je gepraat? Bekijk ook waar er over gerelateerde onderwerpen wordt gesproken, daar kun je misschien met je product of dienst op inspelen.

Bijvoorbeeld:

  • Zijn er bijvoorbeeld populaire bloggers waarmee je kunt samenwerken?
  • Is er een fansite of fanclub, speciaal forum of Facebook fanpage actief?

Maak hiervan een overzicht en bekijk per kanaal of het bij de organisatie past. Komen waarden of idealen bijvoorbeeld overeen? Dat kan een mooi aanknopingspunt zijn om te netwerken en een stapje dichter bij je doelgroep te komen.

Stap 5: Bepaal je doelgroep

Nu wordt het tijd om de definitieve doelgroep vast te stellen. Op basis van de analyse bepaal je wie tot de doelgroep behoren en daarmee openstaan voor de boodschap (deze formuleer je bij stap 7).

Wat is de gemeenschappelijke factor die deze mensen bindt? Bij het beantwoorden van die vraag ontstaat er een “profiel”, een omschrijving, van de doelgroep. Hierin wordt besproken waar ze  (online) te vinden zijn, waarom dit zo is en wat voor mensen het zijn. Dit zorgt voor  een eenduidig beeld van de doelgroep, dit minimaliseert misverstanden binnen de organisatie.

Is er niet genoeg informatie om een omschrijving te maken? Neem dan wat meer tijd voor het onderzoek. Ga er bijvoorbeeld wat dieper op in door middel van een kleine vragenlijst, op Karelgeenen.nl hebben wij dit zo gedaan.

Tip: Gebruik daarbij vooral open vragen en geef mensen de mogelijkheid om alternatieve antwoorden te geven bij “gesloten” vragen (een “anders namelijk:..” optie).

Stap 6: Wat weet de doelgroep al over het merk (product, dienst)?

Stel de volgende vragen:

  • Heb je eerder met deze doelgroep gecommuniceerd (via social media)?
  • Weten ze wat de organisatie doet of voor staat?
    • Let hierbij op de reacties en opmerkingen over je merk, product of dienst, zijn die positief of negatief?

In het begin kan zomaar zijn dat niet veel mensen bekend zijn met je merk. Dit geeft niets! Het is juist een goede motivatie om de social media strategie goed uit te werken.

Het gaat er niet om met hoeveel mensen er wordt gecommuniceerd, het gaat erom wat er wordt verteld en gedeeld. Het draait bij social media  om de content. Is die van kwaliteit? Dan wordt het voor non-fans ook interessant om zich bij de fanbase aan te sluiten!

Stap 7: Formuleer de boodschap

Hier grijpen we even terug op de bij stap 1 geformuleerde zin. Deze zin is de basis van een concrete boodschap voor je doelgroep.  Denk hierbij aan de behoefte die je product of dienst vervult. Wat betekent het voor ze?

De achterliggende gedachte is: wanneer men blij wordt van jouw boodschap, zullen ze jouw product eerder kopen!

Stap 8: Plan en organiseer

Zoals in dit artikel wordt uitgelegd is een planning onmisbaar. Bedenk een realistisch schema m.b.t. het plaatsen van content en neem hier de tijd voor. Gebruik bijvoorbeeld ons schema  om zelf een planning op te stellen:

Vergeet niet: het draait nog altijd om kwaliteit en niet om kwantiteit! Bedenk en creëer vanuit je doelgroep, zorg ervoor dat je jezelf op de achtergrond houdt. Idealiter ontstaat er een gesprek: zo onstaat een krachtige basis voor een goede relatie. Ga opzoek naar onderwerpen die je dichter bij elkaar brengt en indirect leiden naar jouw producten.

Tip: Laat je hierbij inspireren door andere merken vul in het zoekveld “online” in.

Stap 9: Bepaal je middelenmix

Welke kanalen ga je inzetten? Binnen de middelenmix kun je de corporate website als basis gebruiken. Alle additionele kanalen die worden toegevoegd moeten daar terug te vinden zijn. Ook hier bekijk je de situatie vanuit de doelgroep: waar bevinden zij zich?

Kies alleen kanalen die bij de organisatie passen. Vergeet niet dat ieder kanaal zijn eigen functie heeft! Hier vind je een mooi interactief overzicht gemaakt door CMO. Door te klikken op één van de 6 social media kanalen (Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, LinkedIn, of YouTube), Krijg je automatisch te zien waarvoor dat betreffende kanaal het meest geschikt is.

printscreen cmo social landscape

Download hier de volledige PDF.

Tip: Maak gebruik van extern onderzoek! Op de site van Social Bakers vind je bijvoorbeeld statistieken over Nederlanders op Facebook. Er wordt genoeg geschreven over Nederlanders op op social media; gebruik dat als inspiratie en doe er je voordeel mee!

Stap 10: Conversatie en interactie

Het ultieme doel van social media is interactie met je doelgroep. Dit betekent niet dat jijzelf de hele tijd aan het woord bent. Het draait vooral om de doelgroep: zij gaan aan de slag, zijn aan het woord en reageren op anderen.

Schrik niet, dit kan ook wel eens negatief zijn! Ga dit soort reacties dan niet verwijderen, maar speel hier goed op in. Reageer met de insteek om het probleem op te lossen en laat zien dat je open staat voor feedback. Reageer persoonlijk, gebruik je voornaam in je berichten en zorg dat de reacties binnen het kader van de organisatie waarden passen.

Hou er rekening mee dat een reactie geen dagen op zich kan laten wachten! Integreer dit in het plan: beschrijf hoeveel tijd je besteedt aan het monitoren, reageren en posten van je content. Beslis wie hiervoor verantwoordelijk is binnen de organisatie. (En wie dit overneemt bij ziekte of vakantie..)

Tip: Voor het monitoren en managen van je social media zijn er een aantal Tools beschikbaar, probeer bijvoorbeeld HootSuite of ConverSocial. Zij bieden een gratis versie aan, handig voor kleine bedrijven of beginnende ondernemers!

Stap 11: Resultaten en ROI

Alle tijd en moeite (en geld) die in alle sociale activiteiten wordt stopt is leuk, maar het draait uiteindelijk om het boeken van resultaat.

Return On Investement kan op verschillende manieren worden benaderd:  aan de ene kant is er conversie, maar ook het onderhouden van je fanbase is veel waard. Zonder die fanbase is er geen conversie!

De bij stap 3 geformuleerde doelstellingen worden hier op de proef gesteld. Wees niet ongerust wanneer de doelen niet allemaal zijn gehaald. De doelstellingen dienen ook om richting te geven aan je activiteiten, het kan best zo zijn dat je ze onderweg een keer moet aanpassen. Externe factoren heb je niet altijd in de hand en dan kan  dat je de vooropgestelde groei van bezoekers niet hebt gehaald. (Bv. problemen met de server van je website waardoor deze niet bereikbaar was…)

Tip: In dit artikel geven we verschillende tips voor het meten van de ROI en bespreken we de indicatoren Bereik, Engagement en Traffic. Handig om even door te lezen!

Stap 12: Zorg voor tijd

Bij stap 8 hebben we het al gehad over plannen en organiseren. Ook is de factor “tijd” daar kort beschreven. Deze is zo belangrijk dat er nog een keer bij stil moet worden gestaan. Wanneer een team zorgt voor alle online activiteiten (of één persoon) moet er echt worden gezorgd voor voldoende tijd.De social media activiteiten zijn “extra” taken, dit kan ervoor zorgen dat deadlines niet worden gehaald of worden uitgesteld. Laat dit niet gebeuren, bewaak het schema goed en zorg dat afspraken worden nageleefd. Maak duidelijk dat iedereen verantwoordelijk is en dat de toewijding van het hele team hard nodig is.

 

Stap 13: Tijd = geld = budget

Je ontkomt er niet aan, maar de inzet van mensen en tijd kosten beide geld. Maak hiervoor budget vrij en plan dit zorgvuldig. De grootte van dit budget hangt uiteraard af van de grootte van de organisatie.

Wanneer niet alle kennis en vaardigheden in huis aanwezig zijn, zul je hiervoor extra budget opzij moeten zetten. Bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van Facebook en mobiele applicaties en het design van nieuwe middelen.

Uiteraard zet je zoiets alleen in wanneer je product of dienst zich hiervoor leent en de applicatie van waarde is voor de doelgroep.

Tot slot

We hopen dat we je met deze stappen een eind op weg hebben geholpen om met een ijzersterke strategie de social media kanalen te bestormen ;-)

Vergeet onze Social Media Strategie infographic niet, handig als geheugensteuntje bij het maken van je plan!

Deel deze tips met je netwerk via onderstaande buttons!