Usability staat voor de gebruiksvriendelijkheid van een website. Dit is een vrij belangrijk gegeven voor een website en iets wat meestal niet zo voor de hand ligt. Er wordt snel gedacht door webmasters dat hun website heel gebruiksvriendelijk is omdat ze deze door en door kennen. Maar is dat voor de bezoekers ook het geval? Om daar achter te komen kun je maar één ding doen en dat is testen! Gelukkig voor ons bestaan daar een aantal praktische online tools voor.
De activiteit van de bezoeker
We gebruiken een analytics programma om het aantal bezoekers te meten, welke pagina`s veel bezocht worden, de tijd die ze op een pagina doorbrengen enz. Maar om een pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken is het van belang om te weten wat een bezoeker nu precies op die pagina doet.Deze twee tools geven een visuele voorstelling van de activiteit van de bezoeker op je website:
Het design van een landingspagina
Een landingspagina is altijd een heel belangrijke pagina. Op een goede landingspagina zou de bezoeker binnen de eerste vijf seconde moeten weten waarover deze pagina gaat. Om dit te kunnen testen heb je een aantal testpersonen nodig die je dan via deze tool onderwerp aan de test. Ze krijgen vijf seconden een landingspagina te zien en moeten dan een aantal vragen beantwoorden die je hebt opgesteld.
Hoe ziet je website er in andere browsers uit?
Niet elke website ziet er in elke browser hetzelfde uit. Deze tool laat zien hoe je website er in andere browsers uitziet.
- Browsershots
- Browserlab Adobe (Via Steven)
De snelheid van je website
Er is niks zo ongebruiksvriendelijk als een website die traag laadt. Om een uitgebreide analyse te krijgen van de snelheid van je website is dit een zeer handige tool.
- Web Page Analyzer
- Web Page Test (Via André Scholten)
- Pingdom Tools (Via André Scholten)
- Yslow (Via Steven)
Besluit
Het zijn vaak maar kleine veranderingen die toch een grote impact hebben op de conversie. Testen en blijven testen is dan ook de enige manier om hier het maximale effect uit te kunnen halen.