Bespaar tijd met de vernieuwde zoekwoordplanner van Google
Er komen steeds meer mogelijkheden voor de nieuwe interface van AdWords, die niet beschikbaar zijn voor de oude interface. Voor veel mensen is dit een reden om definitief over te stappen naar de nieuwe. In dit blogartikel wil ik aan de hand van de laatste ontwikkeling laten zien dat ook jij beter gebruik kan maken van de nieuwe interface, mocht je dat nog niet doen. Mocht je hier al wel gebruik van maken, dan kun je binnenkort een nieuwe versie zien van de Keyword Planner. Google rolt de nieuwe/verbeterde versie op dit moment uit en geeft je nieuwe mogelijkheden, die je een hoop tijd kunnen besparen.
Verbeterde Workflow
Onderstaand zie je het vernieuwde startscherm van de Keyword Planner. Je ziet hier dat je meteen jouw zoekwoorden of website kan invullen om nieuwe zoekwoorden te vinden. Ook is er de optie om hier direct een lijst met zoekwoorden in te plakken, en daar het volume van op te halen.
Naast het veranderde startscherm, krijg je in de nieuwe Keyword Planner ook de mogelijkheid om zoekwoorden toe te voegen aan een zoekwoordplan. Dit is niet nieuw, maar je hebt wel de mogelijkheid om direct het zoektype (exact, zinsdeel, breed) mee te geven. Handige functie, omdat je hier vaak onderscheid in wil maken.
Als je op deze wijze meerdere advertentiegroepen hebt gemaakt, kun je het overzicht bewaren door in de linkerkolom te klikken op ‘advertentiegroepen’. Je ziet dan welke advertentiegroepen je hebt aangemaakt en welke zoekwoorden hier in zitten. Je hebt daarbij ook nog de optie om nieuwe zoekwoorden toe te voegen of weg te halen. Wat ook handig is, is dat je prognose krijgt voor de advertentiegroep die je hebt staan. Je ziet in het onderstaande voorbeeld dat je voor 17 euro ongeveer 34 klikken mag verwachten in de volgende maand.
De laatste stap die de workflow efficiënter maakt: je kunt nu de gecreëerde advertentiegroepen/zoekwoorden direct toevoegen aan het account. Je ziet dat de verbeterde workflow zich volledig binnen de AdWords interface afspeelt. Je hoeft nu dus geen gebruik meer te maken van andere tools of spreadsheets, zoals je dat eerder wellicht wel gewend was.
Heldere Prognose
Naast de prognose die je te zien krijgt op advertentiegroepniveau, kun je deze ook bekijken voor jouw volledige zoekwoordplan. Als je in de linkerkolom klikt op ‘planoverzicht’ zie je de prognose. Je kunt bovenin aangeven welke zoeknetwerken, locaties, en taal je wil targeten.
Als je dit hebt ingevuld, kun je nog verder specificeren om zo een nog betere targeting te krijgen. Je ziet namelijk hoe de zoekwoorden scoren op de verschillende type device, maar ook op basis van locaties in je targetgebied. Als je bijvoorbeeld Overijsel als locatie hebt ingesteld, kun je kijken welke gemeente en steden het meeste zoekvolume genereren. Een erg interessante functie, vooral als je lokaal goed wil scoren. De nieuwe Keyword Planner is dus nog niet voor iedereen zichtbaar in de (nieuwe) interface van AdWords. Als je al wel gebruik kunt maken van de verbeterde zoekwoordplanner ben ik erg benieuwd naar je ervaring, laat hieronder jouw reactie achter!