Help Google de belangrijkste pagina's van je site te bepalen

Karel
9/1/2024
Linkbuilding
X
min leestijd
Karel
9/1/2024
Linkbuilding
X
min leestijd

Jij weet wat de belangrijkste pagina's van je website zijn, toch? Maar vindt Google dat ook? Daar kom je heel snel achter door de volgende check.

Kleine spoiler: de kans is groot dat jij en Google niet hetzelfde denken...

Laten we meteen eens gaan kijken wat volgens Google de belangrijkste pagina's van jouw website zijn:

1. Log in op Google Search Console
2. Klik in het menu aan de linkerkant op "๐—Ÿ๐—ถ๐—ป๐—ธ๐˜€"
3. Bekijk de tabel "๐—œ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ป๐—ฒ ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ธ๐˜€" en klik op "๐—บ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ"

That's it. Hier zie je een overzicht van de meeste intern gelinkte pagina's op je website. Dit zijn dus de links van je eigen website die verwijzen naar die betreffende pagina's.

Maar waarom is dit nu zo belangrijk?

Heel eenvoudig: door een interne link te maken naar een andere pagina zeg je tegen de bezoeker (en dus ook tegen Google) dat die pagina belangrijk is.

En des te meer interne links een pagina ontvangt, des te belangrijker deze dus ook zou moeten zijn.

๐— ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ...

Je doet hier ook nog iets anders mee.

Je verdeelt hier namelijk ook de externe linkkracht mee. Eenvoudiger uitgelegd:

Alle links van externe websites hebben een bepaalde waarde. Stel dat je homepage als voorbeeld 5 externe links heeft met een waarde van 100. Door een interne link op die homepage te zetten naar bijvoorbeeld een dienstenpagina krijgt die pagina automatisch ook een stukje linkkracht van de homepage.

En des te meer interne links een pagina dus ontvangt, des te meer "externe" linkkracht er ook naar die pagina zal vloeien.

Dus bekijk het lijstje met interne links eens en vergelijk dit met de pagina's die je belangrijk vindt (en waar je hoog mee wil scoren in Google). Komt dat overeen? Mooi. Komt dat niet overeen? Dan is er werk aan de winkel.

Hoe je goede interne links maakt? Daarover heb ik eerder een blog geschreven.

Succes met interne linkbuilding!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieรซn

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier