Het belang van goede koppen in je copy

Mijke
6/11/2023
Content marketing
X
min leestijd
Mijke
6/11/2023
Content marketing
X
min leestijd

Copywriting draait primair om het overbrengen van een boodschap aan je publiek, om dat publiek vervolgens te verleiden iets te gaan doen. Je bezoeker komt niet op jouw website omdat hij dat toevallig zo leuk vindt, maar omdat hij een oplossing zoekt voor een probleem of een antwoord wil op een vraag. Goede content helpt jouw bezoeker daarmee. En om die bezoeker van dienst te zijn, is het belangrijk dat deze gelijk kan zien of jouw content voor hem of haar relevant is. Een van de manieren waarop je bezoeker dat beoordeelt, is door het snellen van je koppen. Daarnaast zijn goede koppen belangrijk in je SEO-strategie. 

H1 koppen: de aandachtstrekkers

Je H1 koppen zijn de bazen binnen de copywriting. Ze staan bovenaan in de hiërarchie en hebben als belangrijkste doel de aandacht van je lezer te pakken. Deze koppen zijn vaak groter en vetgedrukt. Het is belangrijk in je H1 kop meteen duidelijk te maken waar jouw tekst over gaat. Als je kop onduidelijk of niet pakkend genoeg is, is de kans aanwezig dat jouw lezer afhaakt. En hoewel het natuurlijk fantastisch is om een lekker creatieve kop te verzinnen, moet deze ook weer niet zo creatief zijn, dat niemand hem begrijpt. Je schrijft immers om je bezoeker te bedienen en niet om kunstzinnige ego-proza te maken.

Een goede H1 kop is:

  • informatief: de kop vertelt kort waar de tekst over gaat.
  • interessant: de kop trekt de aandacht van je lezer en spoort aan om verder te lezen.
  • relevant: de kop moet het belang voor de lezer benadrukken.

Een voorbeeld van een goede H1 kop is:

‘Transformeer jouw levensstijl met smakelijke eetgewoonten’

H2 koppen: de wegwijzers in je tekst

De H2 koppen hebben een ondersteunende, maar niet minder belangrijke rol in copywriting. Ze zijn bedoeld om je tekst in hapklare brokken aan te bieden aan je lezer. Ze zijn kleiner dan H1 koppen, maar ze vragen niet om minder aandacht. De meeste mensen lezen online teksten op een scannende manier. H2 koppen helpen structuur aan te brengen in je tekst en zorgen ervoor dat jouw lezer vlot door je tekst kan navigeren. 

De taken van H2 koppen zijn:

  • structuur bieden aan je lezer.
  • de leesbaarheid van je tekst verbeteren.
  • zoekmachines helpen te begrijpen waar je tekst over gaat.

In een tekst over het veranderen van je levensstijl met behoud van smakelijke eetgewoonten, zouden de H2 koppen als volgt kunnen luiden:

‘De voordelen van een gezonde levensstijl’

‘Eenvoudige stappen om gezonder te eten’

‘Recepten voor gezonde, smakelijke maaltijden’

Je geeft op deze manier gelijk overzicht aan je lezer. Wil de lezer weten wat precies de voordelen zijn van een gezonde levensstijl, dan leest hij de eerste alinea. Vindt je lezer het lastig om stappen te zetten naar gezonder eten, dan zal de tweede alinea aantrekkelijk voor hem zijn. En als hij op zoek is naar smakelijke maaltijden, die ook nog eens gezond zijn, dan springen zijn ogen moeiteloos naar alinea drie. Als je vervolgens afsluit met een samenvatting en een call to action, hebben je koppen hun werk gedaan.

Goede kopteksten zijn belangrijk voor SEO

H1- en H2-koppen zijn van essentieel belang voor SEO. Een goed gebruik van koppen zorgt voor structuur in je teksten. Daardoor worden zoekmachines geholpen de inhoud beter te begrijpen. Daarnaast verbeter je je kansen om hoger in de zoekresultaten te verschijnen door relevante zoektermen in je koppen te verwerken.(Let daarbij wel op dat je niet aan keywordstuffing gaat doen, want daarmee bereik je hoogstwaarschijnlijk het tegenovergestelde.) Je kunt dus stellen dat een goed gebruik van H1 en H2 koppen bijdraagt aan de effectiviteit van je SEO-strategie. 

Sta stil bij de koppen in jouw tekst

Je hoeft er echt geen kopzorgen over te krijgen, maar het is wel goed om bewust stil te staan bij het belang van de koppen in jouw teksten. Vraag jezelf het volgende af: zeggen de koppen voldoende over de tekst? Maken ze het je lezer makkelijk om door de tekst te navigeren? Staan de belangrijkste zoektermen in je koppen? Als het antwoord op deze vragen een volmondig ja is, dan heb je weer een grote stap gezet richting effectieve copywriting. Weet je niet zeker of de koppen op jouw website wel doeltreffend zijn? Neem dan contact op om te onderzoeken wat we voor jou kunnen betekenen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier