Welke pagina's waren jouw losers?

Karel
16/1/2024
Karel
16/1/2024
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Belangrijke tip voor ondernemers: check welke pagina's afgelopen kwartaal je losers waren volgens Google. En onderneem snel actie.

Als het goed is monitor jij (of jouw online marketing partij) op zeer regelmatige basis het verkeer uit Google (organic). Het risico is echter dat je door dagelijks of wekelijks dit te controleren het grotere plaatje uit het oog verliest.

Daarom dat je dat ook eens een wat grotere periode wil vergelijken.

Volg dit stappenplan en achterhaal jouw 'losers'

1. Log in op Search Console
2. Klik links in het menu op Prestaties
3. Klik bovenin op Datum: Afgelopen 3 maanden (dit staat standaard op 3 maanden)
4. Er opent nu een popup: klik hier op het tabje Vergelijken en kies Afgelopen 3 maanden van jaar tot jaar vergelijken. Klik tenslotte rechtsonder op Toepassen.
5. Kies onder de grafiek voor het tabje Pagina's en sorteer op Aantal klikken verschil, van laag naar hoog.

Nu heb je een overzicht van alle pagina's die de meeste klikken hebben verloren tov. een jaar geleden.

Bestudeer de resultaten

En nu? Aan de slag! Start met analyseren:

• Zijn deze pagina's inhoudelijk gewijzigd? Analyseer dit en maak eventuele wijzigingen ongedaan.
• Is de performance (laadsnelheid, gebruiksvriendelijkheid) nog optimaal? Of zijn hier wijzigingen in gedaan?
• Analyseer de concurrenten en achterhaal waarom zij hoger zijn gaan scoren.
• Is er iets veranderd aan de interne linkstructuur? Misschien ontvangt deze pagina wel minder interne links, omdat de pagina bijvoorbeeld niet meer in het hoofdmenu staat.
• Analyseer ook of het aantal vertoningen evenredig is gedaald, of dat het doorklikpercentage is gewijzigd. Het kan namelijk zijn dat je wel dezelfde positie hebt, maar door een aanpassing in de titel of metadescription er niemand meer op het resultaat klikt (wat overigens wel meestal tot gevolg heeft dat ook de posities dalen).
• Controleer op welke zoektermen die specifieke pagina is gedaald, dit kun je doen door in het overzicht op de pagina zelf te klikken en dan het tabje zoekopdrachten aan te klikken.

Kortom: met deze lijst van 'losers' kun je weer vol aan de bak en weet je wat te doen in 2024.

Kleine kanttekening: neem uiteraard wel alleen die pagina's die ook daadwerkelijk bijdragen aan meer leads, omzet etc. Wanneer een ouder, niet relevant, artikel op je blog uit 2011 niet meer scoort is dat niet het einde van de wereld 😉.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier