Naar
boven

5 tips voor slimme Kerstmis content marketing

Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Ondernemers maken langzamerhand de balans op en denken na over wat 2013 hen kan gaan brengen. Zo zijn bij mij inmiddels de eerste kerstkaarten besteld en ben ik op zoek naar kerstgeschenken.

Vaak zijn ondernemers met hun hoofd al bij het volgende jaar, maar juist in de decembermaand kun je jezelf onderscheiden. Door in te springen op de feestdagen kun je namelijk de aandacht op jezelf vestigen en profiteren van de kooplust die er vaak heerst bij consumenten.

Kerstmis in strategie?

Diverse ondernemers zien dit en proberen ervan te profiteren door rond de feestdagen speciale kortingsacties te organiseren, om zo klanten naar hun (web)winkel te krijgen. Maar heb je er wel eens over nagedacht om Kerstmis te verbinden aan je gehele content marketing strategie?

Vorig jaar schreef ik bijvoorbeeld over de bijzondere kerstwens van LinkedIn, waarbij iedereen met een profiel werd bezocht door ene Snow E. Mann. Dat dit een succes was voor LinkedIn bleek wel uit de vele hits die ik kreeg naar mijn website via Google. Iedereen wilde weten wie Snow E. Mann was.

Hieronder volgen 5 content marketing ideeën die je zou kunnen toepassen voor de komende kerstdagen.

#1 Lijstjes

Mensen zijn gek op lijstjes en het einde van het jaar is een perfect moment om de balans op te maken. Denk eens aan een top-10 van meest verkochte producten in je (web)winkel. Of een lijst met bijzondere gebeurtenissen. Welke ontwikkelingen hebben zich het afgelopen jaar afgespeeld binnen je branche?

#2 Trends voor 2013

Het afgeven van verwachtingen voor de (nabije) toekomst doet het ook altijd goed. Welke trends denk jij dat zich volgend jaar zullen ontwikkelen binnen jouw branche? Maak een top-10 verwachtingen voor 2013. Welke producten zullen volgend jaar als trendsetters niet aan te slepen zijn en hoeveel denk je er daarvan te gaan verkopen?

#3 Controversiële voorspellingen

Naast trends kun je ook controversiële voorspellingen geven. Iets waarvan de meeste mensen denken dat dit niet zal gebeuren. Het hoeven geen onwaarheden te zijn, maar je kunt je wel veroorloven om een beetje hypothetisch te zijn. Bijvoorbeeld dat je volgend jaar Amazon.com gaat verslaan in de verkoop van boeken met behulp van content marketing.

#4 kerstactie

Een kerstactie is altijd een goede manier om je verkopen een impuls te geven. Denk er bijvoorbeeld eens aan om een competitie op te starten voor het beste kerstgedicht, waarbij je een van je producten als prijs weggeeft. Door een link naar je product toe te voegen zorg je er daarnaast voor dat je linkbuilding verbetert. Een dergelijke actie kan viraal gaan als je social media inzet, want iedereen wil natuurlijk winnen.

#5 Nieuwjaarskorting

Het geven van een Nieuwjaarskorting of soortgelijke deals werkt vaak ook. Wanneer je kortingen geeft, doe dit dan voor producten die zij ook echt willen kopen en geef niet overal korting op, dit komt namelijk wanhopig over. Je kunt ook speciale kerstkortingen geven aan bezoekers die zich inschrijven voor je nieuwsbrief of wanneer zij je ebook downloaden. Doordat de actie maar een beperkt aantal dagen geldt, zorg je voor tijdsdruk en zullen mensen eerder geneigd zijn zich in te schrijven, om zo te profiteren van de speciale korting. Op deze manier zorg je er voor dat je aan je klantenbestand bouwt.

Heb jij nog tips hoe je rond Kerstmis onder de aandacht kunt komen?

Dit artikel is geschreven door Christian Slagter. Oprichter en eigenaar van online publishing bureau Slagter Media, gespecialiseerd in content marketing. Verder creëren en exploiteren ze diverse internetconcepten.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
14 reacties op "5 tips voor slimme Kerstmis content marketing"
  • Robert zegt:
    03 Dec, 2012 om 12:38

    Interessant artikel Christian!

    Geeft mij weer inspiratie:). Bedankt!

    Reageren
    • Christian zegt:
      03 Dec, 2012 om 17:50

      Bedankt Robert, fijn om te lezen dat ik je hiermee weer van inspiratie heb voorzien :). Succes met schrijven!

  • René Greve zegt:
    03 Dec, 2012 om 17:38

    Goed artikel met handige tips Christian. Zeker die controversiele voorspelling ga ik zeker gebruiken!

    Reageren
    • Christian zegt:
      03 Dec, 2012 om 17:51

      Bedankt René, ja dat is inderdaad een leuke om te doen!

  • Albert zegt:
    04 Dec, 2012 om 23:30

    Een jaar van gaan en een jaar van komen, vanaf 2013 zal in ieder geval Google mij belonen. Panda Penguin EMD, met Google maak je het allemaal mee. Mij kregen ze niet kort en klein, mijn klanten vinden SEO gewoon fijn. White Hat is wat ik ieder predikheer, op lang termijn is het wat allen beloofd aan den heer. Karel is geen dag zonder lezen, allen zijn we op een goed SEO specialist aangewezen.

    Goed artikel en iedere webshop of online business zou inderdaad in moeten springen op dit soort tijden. Thanks for reading.

    (ps: heb een wijntje gehad, vandaar het gedichtje haha).

    Reageren
    • Christian zegt:
      05 Dec, 2012 om 09:47

      Leuk Albert, goed bezig! Misschien inderdaad een idee om een persoonlijke rijm of iets in die trend op te stellen. Je weet maar nooit of zoiets viraal kan gaan ;).

    • Albert zegt:
      05 Dec, 2012 om 10:45

      Wellicht hebben de last-minute gedichtenmakers er vandaag nog wat aan ;)

    • Christian zegt:
      05 Dec, 2012 om 13:37

      Laten we het hopen Albert, en anders is het nog vroeg genoeg voor Kerst ;).

  • Djoke zegt:
    05 Dec, 2012 om 11:33

    Goed artikel, maar ik vind het lastig dit te vertalen naar miijn werk. ik begeleid vrouwen met een postnatale depressie. Een moeilijke doelgroep.

    Groet Djoke

    Reageren
    • Christian zegt:
      05 Dec, 2012 om 13:09

      December is naast alle feestvreugde vaak ook een donkere maand voor mensen, waardoor zij in een depressie kunnen raken. Misschien zou je een lijstje kunnen opstellen met daarin tips hoe mensen deze tijd door kunnen komen?

  • Ria zegt:
    05 Dec, 2012 om 12:06

    In België laat de wetgeving niet toe om kerst -of nieuwjaarskortingen te geven binnen deze periode. De sperperiode voor de solden begint op december en loopt tot januari.
    Is dit in Nederland ook zo?

    Reageren
    • Christian zegt:
      05 Dec, 2012 om 13:11

      Ik wist inderdaad al dat in België andere regels gelden wat betreft kortingsperioden. Nederland kent volgens mij zoiets niet.

    • Erik G zegt:
      05 Dec, 2012 om 14:05

      Bizar dat de wetgeving dat voorschrijft. Nederland heeft blijkbaar ook een dergelijke wet gekend welke schijnt te zijn afgeschaft in 1984. Zo af en toe is er nog discussie over http://nos.nl/artikel/181124-uitverkoop-moet-aan-banden.html

  • Ria zegt:
    05 Dec, 2012 om 15:02

    Deze wet is er om de kleine winkelier te beschermen tegen grote ketens die kortingen zouden geven en hiermee de verkoop tijdens de eindejaarsperiode voor de kleine zelfstandige in het gedrang brengen. In de praktijk is dit natuurlijk een ander verhaal.

    Reageren

Reageren