Naar
boven

Wat is onmisbaar op je contactpagina?

ContactDe ene contactpagina is duidelijk, de andere niet. De ene contactpagina is een warme, uitnodigende pagina met alle contactgegevens én een kant en klaar formulier, terwijl de andere pagina bestaat uit een groot blanco vlak met ergens op de pagina een incompleet adres. Op sommige websites bestáát zelfs geen contactpagina.

Soms is het lastig om te bepalen wat je op een contactpagina wilt hebben staan. Moet er een complete SEO tekst op, moet je kiezen voor een contactformulier of juist niet? Het is goed om hierover na te denken. Het is tenslotte wel de pagina waarvan je hoopt dat iedere klant er komt, om bij jou een offerte aan te vragen, de route naar je winkel op te zoeken of om zijn/haar vragen te stellen. Een belangrijke tip die ik als consument en copywriter dan ook zou willen geven is: ga bij jezelf na wat jij als klant prettig vindt.

Contactformulier vs. e-mailadres

ContactformKlanten willen over het algemeen voldoende opties als het gaat om contact opnemen met een bedrijf, en niet alleen een contactformulier. Wist jij al dat je verplicht bent om je klant al deze opties te geven? Als je een webwinkel hebt bijvoorbeeld, ben je verplicht om onder andere je bedrijfsnaam, het vestigingsadres, een telefoonnummer en een e-mailadres te tonen. Zo ben je open en eerlijk naar je klant en weet deze altijd met wie hij/zij zaken doet. Het is dus officieel niet toegestaan om een contactformulier in te zetten in plaats van je
e-mailadres. Wil je je (persoonlijke) e-mailadres toch liever afschermen? Maak dan gratis en eenvoudig een nieuw e-mailadres aan speciaal voor deze doeleinden.

Of je klanten de voorkeur geven aan een contactformulier of aan het e-mailadres, is weer een volgende vraag. Ikzelf kies liever voor contact via e-mail, omdat je je verzonden e-mail gemakkelijk kunt teruglezen en omdat het ´verzonden gevoel´ in mijn beleving sterker is dan wanneer je een online formulier invult. Let wel, dit kan per persoon sterk verschillen en het is ook vaak een gevoelskwestie.

Belangrijk: begeleidende tekst op je contactpagina

Wat ik zelf erg belangrijk vind is een begeleidende tekst op de contactpagina. Deze tekst hoeft niet 300 tot 500 woorden lang te zijn, zoals die vaak voor SEO geschreven wordt. De inhoud is hier echt het meest belangrijk. Wat ik wil lezen op een contactpagina, is namelijk dat ik contact op mág nemen. Dat er mensen op mijn telefoontje of mailtje zitten te wachten en dat zij het niet erg vinden om mijn (soms domme) vragen te beantwoorden. Want dat is in mijn ogen klantvriendelijkheid. Op sommige websites zijn de contactgegevens zó verstopt dat je bijna het gevoel krijgt dat je niet mág bellen of mailen. En dat is toch niet wat je wil? Uiteraard hoef je je klanten niet te betuttelen, maar je mag absoluut laten weten dat contact altijd vrijblijvend en gewenst is.

Combineer route-informatie en contact

KlantenserviceMijns inziens is het altijd slim om de route-informatie te verwerken op je contactpagina. Hier wil je tenslotte alle informatie plaatsen waarmee je te bereiken bent. Heb je een winkel, of wil je graag laten weten op welke tijden je klant zou kunnen bellen? Plaats dan ook je openingstijden hier. Zo hoeft de klant niet op één pagina je adres te zoeken, op de ander hoe je er komt en op wéér een andere pagina wanneer je eigenlijk open bent.
Het klinkt logisch, maar op lang niet alle websites is dit zo geregeld. Wil je de route en contactgegevens toch liever apart van elkaar aanbieden? Zorg dan wel dat je klant gemakkelijk tussen die twee pagina´s navigeert.

Dus, welke elementen vormen de basis?

  • Volledige contactgegevens

  • Route-informatie en openingstijden

  • Voldoende opties om contact op te nemen

  • Begeleidende (korte) tekst gericht op je klant

 

Wat vinden jullie zelf belangrijk om terug te zien op een contactpagina?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Bleumink-Spin
Lianne is Copywriter bij KG Bureau. Lianne is de nietmachine van KG Bureau. Iedere tekst die ze schrijft maakt ze tot een samenhangend geheel, zodat het past bij de wensen van de klant.
Wees de eerste die reageert!

Reageren