Naar
boven

KG
Online Marketing

  • Praktische online marketing informatie
  • Persoonlijk en resultaatgericht
  • Zeggen wat we doen, doen wat we zeggen
Wat is KG Online Marketing? Klik hier en laat mij het je uitleggen!

Google Analytics beter begrijpen

Googel AnalyticsGoogle Analytics is een enorm krachtig program waar ontzettend veel data uit te halen is. Echter nog niet iedereen weet hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken. Op het internet zijn verschillende bronnen waar je deze informatie vandaan kunt halen.

In dit artikel geef ik wat voorbeelden een aantal van deze bronnen. Let op, dit is vrij moeilijke materie…

Filters instellen
Wanneer je Google Analytics hebt geïnstalleerd kun je allerlei data hierin terugvinden. Het probleem is echter dat de meeste data veel te ruim is. Het is namelijk veel verstandiger om per type bezoeker de aparte informatie te kunnen zien.

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de bezoekers die via een bepaalde website komen waar je adverteert of bezoekers die afkomstig zijn van Google Adwords.

Enkele voorbeelden van segmentatie zijn:

  • Alleen direct verkeer;
  • Alleen intern verkeer (binnen het bedrijf);
  • Alleen nieuwe bezoekers;
  • Alleen terugkerende bezoekers;
  • Alleen bezoekers van de organische zoekresultaten;
  • Alleen bezoekers van de betalende zoekresultaten;
  • Alleen bezoekers afkomstig van andere websites;
  • Alleen Firefox gebruikers;
  • Alleen bezoekers afkomstig uit Nederland;
  • Enz.

Deze data is nu ook wel te bekijken binnen Analytics maar het probleem is dat je niet per segment kunt zien wat ze nu op de website doen.

Daarom is het verstandig om filters in te stellen. In het kort komt het hier op neer: Je maakt nieuwe websiteprofielen aan. Per profiel ga je dan een bepaald filter instellen. Wanneer je dan de rapporten van een dergelijk profiel gaat bekijken zie alleen de data van dat segment. Nu kun je dus per segment zien hoe lang ze bijvoorbeeld op de website zijn gebleven, welke pagina’s ze hebben bezocht enz.

Onder andere Google heeft hier zelf een interessant artikel over geschreven. Hieronder vind je een aantal links die je zullen helpen bij het instellen van profielen en filters, succes!

Karel-Geenen

Hoger in Google?

Schrijf hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang onze gratis videocursus zoekwoordonderzoek in je mailbox!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy en het Bureau.
4 reacties op "Google Analytics beter begrijpen"
  • Scriabin zegt:
    01 jul, 2011 om 09:46

    Het moet zijn: “hieronder vind” i.p.v. “hieronder vindT”. Denk maar aan “hieronder loop je…”, niet “hieronder loopT je…”.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      01 jul, 2011 om 12:16

      Is aangepast, dank voor de oplettendheid.

  • Marco zegt:
    13 jul, 2013 om 22:00

    Ik snap helaas nog steeds niet wat bij real time de oranje en groene bezoekers zijn bij ‘belangrijkste locaties’. Er is geen enkele website die dit weet uit te leggen.

    Reageren
  • Micky zegt:
    12 jan, 2014 om 15:18

    Hoi Karel,

    Ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Marco. Wat is het verschil tussen de oranje en de groene bezoekers?

    Reageren

Reageren