Naar
boven

Van klik tot klant: schrap je conversiekillers en verhoog je omzet!

Iedere adverteerder wil een beter rendement uit zijn marketingbudget halen. Dit kan bijvoorbeeld door netjes alle updates vanuit Google te volgen en het inzetten van nieuwe tools. Dit keer blijven we echter bij de basis, we gaan uit van de kracht van goede pagina’s zonder conversiekillers.

In dit artikel bekijken we verschillende voorbeelden in het bestelproces en bespreken we waarom iets wel of juist niet werkt.

Conversiepercentage: kwaliteit van je website

First things first: het succes van een pagina kun je aflezen aan het aantal verkopen, maar ook aan het conversiepercentage. Ik zou altijd adviseren je hier meer op te richten, omdat het je meer vertelt over de kwaliteit van je website.

Meer verkopen in aantallen kun je immers ook bereiken door je simpelweg te richten op meer bezoekers.

Wat vertelt het conversiepercentage ons? Het is de verhouding tussen het aantal bezoekers en bestellingen, uitgedrukt in procenten. Hoe hoger, hoe beter dus.

In een ideaal scenario sluit een landingspagina perfect aan op de getoonde advertentie, klik op een organische link of keuze voor een categoriepagina. En voldoet deze aan de verwachting van de bezoeker.

Door continu te testen met landingspagina’s, gekoppeld aan een advertentie of een losse test met de inhoud van de pagina, verbeter je de kwaliteit. Wat er vervolgens voor zorgt dat het conversiepercentage stijgt.

Gebruik géén algemene landingspagina

Wanneer een pagina als doel het stimuleren van de verkoop heeft, focus hier dan ook op.

Dit lijkt heel logisch maar te vaak zien we nog een te algemene pagina als landingspagina. Wanneer een pagina meerdere doelen heeft, raakt de bezoeker in de war en zal het je conversiepercentage niet ten goede komen.

Bekijk onderstaande afbeelding van een, naar mijn mening, te algemene landingspagina:

bruna

Vanuit de homepage heb ik gekozen voor de categorie Kookboeken. Je ziet eigenlijk alleen aan de adresbalk dat je op de website van Bruna bent beland in de categorie ‘Kookboeken’.

Dit is echter nergens duidelijk terug te vinden op de pagina, dit had wel gekund d.m.v. een sprekende paginatitel. Je bevestigt daarmee dan de keuze van je bezoeker.

Daarnaast kan ik ook mijn keuze verfijnen door nieuwe categorieën aan te klikken, zoals Business & Communicatie of Computer & Internet. Ik zou de bezoeker deze keuze niet tonen, wanneer er al voor een categorie als ‘’Kookboeken” is gekozen.

Een ander verwarrend punt is de keuze voor zowel een horizontale bestseller lijst en rechts op de pagina een verticale top 5. In mijn beleving is dit twee keer hetzelfde.

Een aantal gemiste kansen, want Bruna beschikt over een aanbod waar je als bezoeker altijd wel kunt slagen. Maar door deze algemene pagina wordt de potentiële klant niet meegenomen in een duidelijk verkoopproces.

Durf te focussen

Wat ik goed vind aan de pagina, is dat hij scanbaar is. Er is gebruik gemaakt van aparte blokken en kleuren, waardoor je je aandacht kunt verdelen en kan focussen op één onderdeel, in dit geval de Bestsellers (vooral vanwege de paarse achtergrond).

Er is één call-to-action, de rode knop ‘’In winkelwagen”. Landingspagina’s horen ook een duidelijk doel en bijbehorende call-to-action (knop) hebben, dit heeft Bruna (deels) goed aangepakt. Overigens vraag ik me wel af wát ik nou met dat boek kan doen, reserveren of bestellen..?

Relevant segmenteren

Laten we even bij de Kookboeken blijven.

bol

Wanneer we kijken naar de resultaten op de site van Bol.com, zien we hier gelijk een aantal pluspunten: Zo kun je in het linkermenu ook segmenteren, om je keuze specifieker maken. De opties hierin zijn goed afgebakend en makkelijk te kiezen.

Ook heeft Bol.com de resultaten zelf al gesegmenteerd, door de boeken te sorteren op “Bestverkocht”. Dit is een prima keuze, zo krijg je niet teveel in één keer te zien en kun je het ook nog zelf aanpassen.

Winkelwagen vullen…

Alhoewel op de pagina van bol.com wel heel vaak de knop ‘’In winkelwagentje” zichtbaar is, is het niet storend. Het scheelt zelfs een extra stap, je hoeft niet per se naar de detailpagina van het boek, om het toe te voegen aan je winkelwagen. Het is erg slim dat ze alle relevante verkoopinformatie en -opties direct rondom de knop hebben geplaatst.

..en afrekenen!

Dan komt het belangrijkste onderdeel: het afrekenen. Wanneer je als klant voor een product gekozen hebt, wil je niet aan het twijfelen worden gebracht tijdens het afrekenen. Hieronder bespreken we twee voorbeelden, één laat zien hoe het wel moet en de ander hoe het juist niet moet.

Afrekenen bij Zalando

zalando

Bij het voltooien van een bestelling op de site van Zalando ben je verplicht om een account aan te maken, dit is een extra drempel. Veel webshops geven tegenwoordig (gelukkig) de mogelijkheid om een bestelling te voltooien met én zonder een account.

Afrekenen bij Coolblue

Coolblue pakt dit beter aan, bij hen is het aanmaken van een account niet verplicht. En dit vermelden ze ook duidelijk.

coolblue

Alleen het noodzakelijke wordt hier gevraagd en ook niet meer dan dat. In één oogopslag is te zien wat er bij deze stap ingevuld moet worden, bovenin wordt duidelijk weergegeven welke stappen nog volgen en aan de rechterkant wordt een samenvatting van de bestelling gegeven.

En last but not least, de voordelen van Coolbue zijn hier nog eens beknopt benoemd. Als bezoeker voel ik geen enkele twijfel, dus zal ik klant worden.

Coolblue heeft alle ingrediënten voor een goed conversiepercentage in huis.

Zelf aan de slag met conversie optimalisatie?

Bekijk dan onze online cursus Conversie Optimalisatie eens. Ook ben ik benieuwd naar jullie tips en ervaringen m.b.t. het verhogen van het conversiepercentage, deel ze hieronder in een reactie!

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
10 reacties op "Van klik tot klant: schrap je conversiekillers en verhoog je omzet!"
  • Tom zegt:
    08 Mei, 2014 om 20:34

    Zeer goed artikel! Ben vooral benieuwd naar wat het nou zou schelen aan conversie tussen bijv zalando met de extra drempel tov bijv coolblue. Is dit een merkbaar percentage? Zo ja waarom gaat een grote partij zoals zalando niet mee met de trend om te betalen zonder account?

    Reageren
  • Anne zegt:
    09 Mei, 2014 om 09:02

    Bedankt Tom!
    Cijfers van conversies van deze twee heb ik (helaas) niet. De reden waarom Zalando het account aanmaken wel verplicht maakt lijkt mij de e-mails die ze vervolgens kunnen sturen. Dit zou natuurlijk ook weer extra conversies kunnen opleveren, echter vind ik het eerder irritant dan uitnodigend.
    Wellicht dat het in de toekomst nog verandert!

    Reageren
  • stefan zegt:
    11 Mei, 2014 om 17:47

    Zeer goed artikel!

    Reageren
  • Anne zegt:
    12 Mei, 2014 om 12:11

    Dankjewel Stefan!

    Reageren
  • Tony Peters zegt:
    14 Mei, 2014 om 10:25

    Goed artikel zeer informatief merk zelf ook al schrijf ik blogs dat het vaker (ook bij mij)nogal eens fout wil gaan met het indelen en waar ik de links moet zetten om doorgestuurd te worden naar een landingspage wat natuurlijk het conversiepercentage verhoogd .

    Reageren
  • Hans zegt:
    14 Mei, 2014 om 10:43

    Duidelijk stuk Anne. Ik ben op dit moment druk bezig met het optimaliseren van mijn nieuwe website/webshop. Wat mij daarbij opvalt is dat ik bij de belangrijkste productgroepen met een tekstlandingspagina (puur opgezet voor SEO)als URL voor een Adwords of Admarkt advertentie echt veel beter scoor dan wanneer ik een URL neem die rechtstreeks een overzicht van de productgroep met plaatjes en segmentatiemogelijkheden geeft die aansluiten op de advertentie. Ik heb altijd begrepen dat de bezoeker het liefst landt op een pagina waar hij direct in de productgroep visueel kan zoeken.

    Heb jij hier een verklaring voor?

    Reageren
  • Jeremy zegt:
    14 Mei, 2014 om 12:40

    Zolang er geen cijfers zijn van conversies zjn het simpelweg aannames.

    Reageren
  • Raul zegt:
    14 Mei, 2014 om 12:50

    Goed geschreven en mooi gebruik gemaakt van voorbeelden. Hier heb ik wat aan. Dank!

    Reageren
  • Jeroen Verhouden zegt:
    15 Mei, 2014 om 09:00

    Inderdaad , goed artikel. Paar puntjes waar ik iets mee kan doen.

    Reageren
  • Anne zegt:
    16 Mei, 2014 om 10:07

    Bedankt allen!

    @Hans: als ik je goed begrijp, wil je een verklaring voor het feit dat een landingspagina met tekst beter scoort dan een landingspagina met beeld?
    Bij een pagina met meer tekst kan wel beter de relevantie worden bepaald, voor bijvoorbeeld een AdWords advertentie.
    Maar ik zou zeker adviseren dit te testen, bijvoorbeeld door bezoekers van één advertentie op zowel een tekst- als een beeldpagina te laten landen en dan het conversiepercentage te bekijken. Ik hoor graag het resultaat hier van, succes!

    Reageren

Reageren