Naar
boven

De 3 gouden schaakregels van contentmarketing

schaakbord

De contentmarketingwereld is net als een goed potje schaken. Natuurlijk wordt er met schaakmetaforen gesmeten als het om business gaat, want alles draait om strategie. En wie is er inmiddels nog niet bekend met de uitspraak ‘Content is King’? Bill Gates kwam hier namelijk al mee in 1996. In dit artikel willen we natuurlijk wel verder gaan dan simpel te zeggen dat strategie belangrijk is. De 3 gouden regels van het schaken zijn namelijk, met wat kleine aanpassingen, volledig van toepassing op een contentstrategie.

Ontwikkel je stukken

Denk goed na over elk online kanaal dat je inzet om bezoekers naar je website te trekken of om naamsbekendheid/autoriteit op te bouwen. Zo moet je bij het schaken ervoor zorgen dat je stukken zich ‘ontwikkelen’. Dit doe je door ze vanuit hun beginpositie op strategische plekken op het schaakbord te krijgen om ze optimaal te kunnen gebruiken. Op dezelfde manier zul je al je contentstukken in de juiste kanalen moeten verspreiden om daar het maximale uit te halen. Elk kanaal heeft daarbij zijn eigen regels en methodes om het beste ingezet te worden, net zoals elk schaakstuk dat heeft.

Je contentstukken zijn in dit geval de diverse typen content die je kunt creëren. Zo kun je denken aan blogartikelen, e-papers, webinars, infographics, video’s, videographics, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos. Elk type content is weer geschikt voor andere kanalen. De juiste mix daarin vinden is essentieel.

Pionnen in het centrum

Het is in het schaken belangrijk om het centrum van het bord te beheersen in de opening en in het middenspel. Waarom? Omdat dat de plek is waar de stukken elkaar treffen. Op dezelfde manier is er voor contentmarketing ook een plek denkbaar waar alle contentstukken elkaar kunnen treffen. Dat zijn de social media. Je wil de social media beheersen, zodat je zichtbaar en top-of-mind blijft voor je doelgroep en je content verspreid wordt.

content-king

Tweets, Facebook berichten, Google+ posts lijken daarin misschien niet echt waardevol, net als pionnen in het schaken relatief weinig waarde hebben. Maar ‘de pionnen zijn de ziel van het schaakspel’, zoals Philidor in de 18e eeuw al aangaf. Interessante tweets en inspirerende Facebook berichten kunnen net zo goed het verschil maken tussen het wel en niet opbouwen van bekendheid bij je doelgroep.

Breng de koning in veiligheid

koning‘Content is King’ was al genoemd. De koning is vanzelfsprekend je belangrijkste stuk op het schaakbord. Dat content essentieel is geldt dus in zijn algemeenheid. Maar aan je belangrijkste of grootste contentstukken wil je uiteraard meer aandacht besteden. Je koningsstukken binnen de contentwereld zijn bijvoorbeeld videographics of uitgebreide e-papers. Deze kosten meer tijd, moeite en creativiteit om te maken en die creëer je dan ook niet zomaar iedere maand. Daarom bewaar je ze tot het optimale moment voor verspreiding voor maximale impact. Je zorgt ervoor dat andere contentstukken dat belangrijke stuk ondersteunen door ernaar verwijzen om het bekender te maken en het verder te verspreiden. Dat is waar je uiteindelijk ook mee wint!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
5 reacties op "De 3 gouden schaakregels van contentmarketing"
  • Nils van der Knaap zegt:
    11 Sep, 2013 om 15:05

    Leuke en begrijpelijke vergelijking :) Dat maakt het uitleggen van content marketing wat eenvoudiger. Met name ook de vergelijking van de pionnen. Op zichzelf staand niet heel waardevol, maar als je er genoeg hebt kunnen ze wel waardevol zijn voor de rest.

    Reageren
  • Sylvie du Cloux zegt:
    11 Sep, 2013 om 15:13

    Bedankt voor je reactie, Nils :) Dat is inderdaad precies wat ik met de vergelijking van pionnen en social media berichten bedoelde!

    Reageren
  • Cornelis Peters zegt:
    11 Sep, 2013 om 20:31

    Geweldig goed artikel. To the point en helemaal waar.
    Als schaakliefhebber vind ik de vergelijking ook heel erg goed.

    Reageren
  • Robert Theuws zegt:
    11 Sep, 2013 om 22:18

    Leuk artikel en leuke vergelijking inderdaad.

    Waardevolle content kan altijd aangesproken / versterkt worden door de lopers. Dan wordt de koning nog groter

    Goede artikelen die weer terug verwijzen naar je koningstuk

    Reageren
  • Thomas zegt:
    21 Sep, 2013 om 15:30

    Nice article. Ik ga direct dit uitproberen.
    Onwijs bedankt.

    Reageren

Reageren