Naar
boven

KISS de toptaken van je bezoekers

Vertrouwen winnen en bezoekers brengen bij hetgeen waarvoor ze naar je site komen, in 2013 schreef ik hier een artikel over 2 lessen van ‘s werelds populairste website. Google inderdaad. In het kort:

  • Richt je op de toptaken van je bezoekers: dé reden waarom ze je website bezoeken.
  • KISS: Keep It Short & Simple.

Google is de meest cleane website ter wereld. Alleen een zoekbalk trekt je aandacht, terwijl ze ik weet niet hoeveel meer te bieden heeft, ligt de focus op de toptaak waarvoor we naar Google gaan: zoeken.

Google past de 2 principes kort en bondig focussen op toptaken nu ook al toe in de zoekresultaten. Als je zoekt met het woord ‘Vertalen’ krijg je dit zoekresultaat:

Resultaat-zoekopdracht-vertalen

Hoppa, dat is korter dan kort en simpeler dan simpel en de toptaak bij deze zoekopdracht. Ik hoef niet eens meer een website te bezoeken.

Weet (of zoek uit als je het niet weet) waarom mensen je website bezoeken

Ik begrijp dat je jouw homepage niet kunt maken zoals die van Google. Het neemt niet weg dat focus onontbeerlijk is. Als je focust op de toptaken, is kort en bondig ook makkelijker. Schrap alle ballast. Essentieel voor de focus op toptaken is weten waarom mensen je website bezoeken.

Concreet voorbeeld hoe je die 2 lessen toepast

Op mijn eerdere artikel 2 lessen van ‘s werelds populairste website: Google reageerde Jeroen Verhouden dat hij met die 2 lessen wel ‘iets concreets kon doen voor zijn website’.

Nieuwsgierig naar wat hij er dan mee wilde gaan doen, zocht ik contact met hem en we mailden wat af. Uiteindelijk hielp ik hem de 2 lessen concreet toepassen voor zijn homepage. En ik heb Jeroens toestemming (waarvoor dank Jeroen) om dat met je te delen.

Dit is de homepage van Jeroen:

trap-bekleden.nl

 

Carrousels: kap ermee, ze werken niet

Eerst de analyse van de huidige homepage:

De homepage start met een carrousel met 5 voorbij springende beelden. Het eerste wat ik hem schreef, was dan ook: kappen met die carrousel, die werkt niet. Typerend (en veel voorkomend op andere websites) is dat elk beeld van de carrousel een reden bevat om voor Verhouden Woningstoffering te kiezen: alleen krijgt niemand al die redenen te zien.

Je moet altijd wat voorzichtig zijn met stellig beweren wat wel en niet werkt online, omdat wat voor de een werkt, niet automatisch ook voor de ander werkt. En andersom.

Toch durf ik, gesteund door artikelen van Toon Lowette , Karl Gillis (Usability Blog) en Jakob Nielsen stellig te beweren dat carrousels niet werken.

Dus: heeft jouw website een carrousel: gooi hem eraf!

Onder de carrousel speelt Jeroen zijn ervaring met het bekleden en stofferen van trappen uit.

Daaronder heb je 2 kolommen:

  • Linkerkolom met voordelen verstopt in teveel tekst.
  • Rechterkolom met ‘snel navigeren’ wat suggereert dat het belangrijke pagina’s zijn, waarvan ik betwijfel dat het echt toptaken van bezoekers zijn (en dat er ook langzame navigatie is).

Schets homepage die kort en simpel focust op toptaken

Om de focus op de toptaken van zijn bezoekers te leggen, mensen die hun trap willen laten bekleden, stelde ik Jeroen volgende snelle schets voor.

schets-homepage-trap-bekleden.nl met focus op toptaken

 

Toelichting bij de schets

Mensen stellen zich altijd onderbewust drie vragen als ze op je website komen:

  1. Bij wie ben ik?
  2. Wat kan ik hier doen?
  3. Waarom zou ik dat doen?

 

Die vragen moet je binnen 7 seconden beantwoorden, dus hou het kort en simpel.

In de schets beantwoorden logo (bij wie ben ik), navigatie (wat kan ik hier doen) en eerste blok met titel en opsomming (waarom zou ik dat doen) die vragen. De opsomming is er vooral op gericht duidelijk te maken dat Jeroen een betrouwbare partner is.

Daarna komt in 2 blokken naast elkaar de focus op de toptaken, de reden waarom mensen naar de website komen: hun trap bekleden met tapijt of sisal. In elke kolom staan de voordelen van en verschillen tussen die twee mogelijkheden. Je eindigt elke kolom met een call to action button, en een link als mensen eerst meer willen zien/weten alvorens een offerte aan te vragen.

Jeroen gaat begin volgend jaar zijn website vernieuwen en neemt dit dan als uitgangspunt. Over de resultaten die hij er dan mee boekt in vergelijking met de huidige versie houd ik je via dit blog op de hoogte.

Wat te doen voor jouw site

  1. Check eens of jouw logo, navigatie, hoofdtitel (ontbreekt op heel veel websites) en eerste alinea, de drie onderbewuste vragen van je doelgroep beantwoorden.
  2. Check of je je bezoekers vanaf je homepage razendsnel brengt bij hetgeen waarvoor ze naar je website komen, de toptaken. En welke ballast er is die dat in de weg staat.
  3. Werk punt 1 en 2 eens uit in een schets met de “ideale” situatie en vergelijk die met de huidige website, dan weet je wat je te doen staat

 

Zoals je wel gemerkt hebt, ben ik bijzonder geïnteresseerd als je hiermee aan de slag gaat, dus laat van je horen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
43 reacties op "KISS de toptaken van je bezoekers"
  • Dave zegt:
    11 Nov, 2014 om 17:03

    Volledig mee akkoord al is het vergelijk met Google niet altijd even relevant omdat “Google’s site” bestaat uit 1 pagina en ze met (bijna) 100% zekerheid kunnen voorspellen wat mensen komen doen : iets zoeken :)

    99% van “onze sites” bestaan makkelijk uit een paar honderd/duizenden pagina’s en de homepagina is in veel gevallen niet de voordeur waardoor bezoekers binnen wandelen.

    Als je beetje ‘seo gericht’werkt zal je homepagina voor slechts een zeer klein publiek als entree dienen en is het dus belangrijk dat je de :

    1. waar ben ik
    2. wat kan ik hier doen
    3. waarom zou ik het doen

    vragen op elke pagina van je site worden beantwoord :)

    Reageren
  • jeroen zegt:
    11 Nov, 2014 om 21:18

    Meer dan een jaar geleden heb je het eerste contact gehad over zijn site in het andere artikel. We zijn nu een jaar verder en na het lezen van dit artikel ben ik uiteraard gaan kijken hoe de site er nu uitziet.

    Tot mijn verbazing is dat nog exact gelijk inclusief de carrousel. Was de eigenaar van de site toch niet overtuigd van je verhaal?

    Reageren
  • Mischa zegt:
    12 Nov, 2014 om 08:41

    Klopt deels Dave. Niet in dit voorbeeld, denk ik. trap bekleden is een vrij concrete zoekopdracht. En hoe meer pagina’s je site heeft, hoe belangrijker focus is, anders lopen je bezoekers verloren, én haken ze af.

    Voor de 3 vragen heb je helemaal gelijk, die gelden voor elk pagina.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    12 Nov, 2014 om 08:43

    Euh Jeroen, heb je het artikel gelezen?

    Ik citeer: “Jeroen gaat begin volgend jaar zijn website vernieuwen en neemt dit dan als uitgangspunt. Over de resultaten die hij er dan mee boekt in vergelijking met de huidige versie houd ik je via dit blog op de hoogte.”

    Maar ik zal de eigenaar jouw vraag voorleggen en vragen hem hier beantwoorden.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    12 Nov, 2014 om 09:33

    @mischa
    Uiteraard heb ik je artikel gelezen. Beter nog tijdens het lezen heb ik eerst je vorige artikel gelezen en de comments in 2013. Daarna heb ik de rest van het artikel gelezen. Nu ik het artikel nogmaals bekijk heb je helemaal gelijk dat er staat volgend jaar. Echter mijn mindset zat nog bij het artikel van vorig jaar en ging er dus vanuit dat je al je adviezen in 2013 had gegeven en dat ik nu al wijzigingen kon zien.

    Heb ik weer geleerd dat je toch iets minder snel moet lezen ;)

    Wel tof dat jullie samen de ontwikkelingen van de site dan laten zien en de bijbehorende statistieken.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    12 Nov, 2014 om 10:07

    @ Jeroen
    Heb inderdaad nog niet mijn trap-bekleden site vernieuwd.
    Heb Mischa’s adviezen eerst toegepast op een nieuwe site.
    Deze loopt al goed en de homepage heb ik ingedeeld zoals de schets. De KISS principe neem ik wel in gedachte bij het maken van nieuwe pagina’s.
    Januari zal de andere site ook vernieuwd zijn volgens Mischa’s idee.
    Gr Jeroen

    Reageren
  • Mischa zegt:
    12 Nov, 2014 om 10:39

    Oh, tof Jeroen dat je er met zoveel aandacht bent ingedoken. Ter aanvulling voor jouw mindset: ik bedoel mijn artikel vooral als aanzet om na te denken over de redenen waarvoor mensen je site bezoeken en of je site die mensen daar dan ook KISS bij helpt.

    Reageren
  • Bob zegt:
    12 Nov, 2014 om 13:15

    Ik vind de indeling uit de schets inderdaad een stuk beter dan de huidige website.

    Ik zou echter wel een afbeelding onder het kopje zetten, dus een afbeelding van een met tapijt beklede tap onder het kopje “tapijt” en een afbeelding van een met sisal beklede trap onder dat kopje. Ook een †œlees meer† linkje onderaan niet vergeten natuurlijk.

    Mensen willen toch graag zien hoe het eruit ziet (en persoonlijk had ik geen idee wat sisal is). Daaronder dan inderdaad enkele voordelen van het betreffende materiaal. Dat is overigens de indeling die ik op mijn eigen website ook gebruik ;-).

    Verder moet je er voor waken dat het bovenste stukje met redenen om voor Jeroen te kiezen niet te lang wordt, anders kun je die blokken wellicht beter omdraaien.

    Enne, de nieuwe site wordt wel responsive natuurlijk? Is ook lekker makkelijk met die blokken indeling ;-)

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    12 Nov, 2014 om 13:56

    @Bob
    Wat je zegt heb ik inderdaad ook gedaan.
    Foto’s zijn wel belangrijk, ook heb ik lees meer toegevoegd, is op trap-stofferen.nl . Kijk maar wat je ervan vindt.
    Gr Jeroen

    Reageren
  • Bob zegt:
    12 Nov, 2014 om 16:55

    Hoi Jeroen,

    Ik vind de indeling van de homepage op zich goed, maar de uitstraling vind ik een stuk minder. Ook bij de vervolgpagina’s valt er nog genoeg te verbeteren.

    Ik denk dat je beter een professional kan inschakelen voor de vormgeving van je website. Dat levert waarschijnlijk meer op dan het kost. De techniek op zich (WordPress met Avada theme) is prima, het gaat echt om de vormgeving, indeling en content.

    Groeten van Bob

    Reageren
  • Mischa zegt:
    12 Nov, 2014 om 20:33

    @Bob Het is een snelle schets, dus helemaal eens met wat je schrijft over afbeeldingen en inschakelen van een professional voor de vormgeving. Designelementen dragen zeker bij aan het focussen op de toptaken. Een ‘lees meer’ link is not done, het zegt niets en mensen lezen niet.

    Reageren
  • Bob zegt:
    12 Nov, 2014 om 23:16

    @Micha, ik begreep uiteraard dat het een snelle schets was (maar daarin kun je ook een blokje tekenen om aan te duiden waar een afbeelding moet komen ;-)). Mijn opmerking over het inschakelen van een professionele vormgever slaat overigens op trap-stofferen.nl, niet op jouw schets.

    Verder bedoel ik met een “lees meer link” een linkje waarop men kan klikken om naar een productpagina te gaan, dus niet een linkje waarin letterlijk de inhoudsloze tekst “lees meer” staat. Overigens gebruik ik op mijn eigen site wel “lees meer over [dienst]”, dat vind ik wel prima kunnen.

    Tot slot: mensen lezen niet. Tja, ik ken die usability regel natuurlijk, maar ik denk persoonlijk dat het afhankelijk is van wat er op de pagina staat. Een productpagina of tutorial wordt een stuk intensiever gelezen dan een algemene pagina zoals de homepage, en daarnaast is het ook afhankelijk van het product / de dienst.

    Als ik mijn trap wil laten stofferen heb ik in elk geval heel wat meer informatie nodig dan wat ik vind op http://www.trap-stofferen.nl/trap-stofferen-tapijt/.

    Reageren
  • Bob zegt:
    12 Nov, 2014 om 23:41

    Nou vooruit, nog 1 puntje, over carrousels. Ik denk inderdaad dat het beter werkt als je direct enkele afbeeldingen laat zien in plaats van diezelfde afbeeldingen in een slide, maar voor sommige bedrijven werkt het blijkbaar.

    Zalando heeft bijvoorbeeld een carrousel (die overigens veel te snel wisselt naar mijn smaak), maar voor fashion kan ik het begrijpen. Dat is immers een visuele business. Maar ook het voorbeeld voor ecommerce, Amazon.com, heeft een carrousel…

    Vanzelfsprekend hebben deze websites echt wel getest wat beter werkt, en dit werkt blijkbaar voor hen. Bovendien verwijzen veel artikelen hierover naar die ene test van Jacob Nielsen, maar die test is (voor zover ik uit het artikel kan halen) uitgevoerd met welgeteld 1 gebruiker…

    “The user’s target was at the top of the page in 98-point font. But she failed to find it because the panel auto-rotated instead of staying still.”

    Ze hebben het steeds over “the user” en ook de zin “she failed” wijst op een test met 1 persoon. Dat noem ik niet echt een representatief onderzoek…

    Reageren
  • Dave Lorrez zegt:
    13 Nov, 2014 om 00:01

    Als ik dan ook nog even mag binnen springen.. wat ik in deze discussie vooral mis is het feit dat je aanpassingen best doet gebouwd op eigen data & feiten en niet op ‘best practices’, buikgevoel of ‘wat een ander wel/niet doet’ ;)

    Om het met een vb te schetsen, ik heb een project gehad waar de ‘lees meer’ en zelfs ‘klik hier’ link goed functioneerde (omdat de copy rond/boven die link behoorlijk ‘persuasive’ was) en andere projecten waar geen kat erop klikte.

    Best practices en buikgevoel zijn een goede start maar als je daar je site op bouwt doe je toch iets verkeerd :)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      13 Nov, 2014 om 08:59

      Grotendeels mee eens. Ik ben van het principe dat je eerst uit moet gaan van het conventionele (want de kans is het grootst dat dit ook bij jou werkt). Daarna kun je variaties gaan maken die afwijken van de standaarden.

  • Jeroen zegt:
    13 Nov, 2014 om 09:19

    @ Bob
    Mijn trap stofferen site is inderdaad nog niet af. Qua design is het ook niet top. Maar het is voor mij een test. Zo ook de lees meer functie. Die is niet voor mensen maar voor Google bedoelt. Daarom doe ik dit ook op andere domein dan mijn bestaande site. Onder lees meer heb ik veel keywords. Dit heb ik gedaan omdat de website die op eerste plaats staat (Trappenstofferen.nl )vol staat met keywords, zo erg dat het gewoon niet leesbaar is voor mensen. Ik vind t triest dat zoiets gewoon kan. Wil ik hoger scoren zal ik dit soort praktijken ook deels moeten toepassen. Heb ik dus bij die test gedaan en t werkt (zoekwoord + plaats onder lees meer ).
    Maar voor nieuwe http://www.trap-bekleden.nl heb ik inderdaad een designer nodig….

    Reageren
  • Mischa zegt:
    13 Nov, 2014 om 12:13

    @Bob Ik had afbeeldingen in de schets kunnen steken, maar vergeet niet dat deze schets niet kan doorgaan voor een wireframe. Dit artikel gaat erom je aan te zetten tot nadenken over de toptaken van je bezoekers en daar kort en simpel effectief op in te spelen. Kortom, staar je niet blind op die schets.

    Het artikel is volgens mij zoals Dave aanhaalt “op basis van een best practice (Google) een start maken” en zoals Karel schrijft “door eerst van het conventionele uit te gaan, omdat de kans groot is dat dit ook voor jou kan werken”.

    En natuurlijk publiceert Jakob Nielsen geen resultaten op basis van onderzoek met een gebruiker. Hij gebruikt één gebruiker uit de studie als voorbeeld.

    Ok, terug naar de essentie KISS de toptaken van je bezoekers!

    Reageren
  • anke verbeek zegt:
    13 Nov, 2014 om 16:30

    Ik heb wel een soort carrousel maar kan geloof ik wel antwoord geven op de 3 vragen..
    Wat vinden jullie? http://www.boehhh.nl
    op mijn andere website zal ik eens kijken of het inderdaad beter is om de carrousel weg te halen. http://www.creatief-warenhuis.nl

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      14 Nov, 2014 om 13:31

      @Anke Volgens mij zijn alle twee je sites beter af zonder carrousel. Voor boehhh.nl omdat je carrousel eigenlijk 3 vrijwel identieke beelden laat zien en omdat zonder carrousel je collectie al boven de vouwlijn †˜verschijnt†™.

      Bovendien maakt een meer concrete titel sneller de derde vraag (waarom voor jou kiezen) duidelijk wat de †˜boodschap†™ is die jou uniek maakt. Nu is de titel †˜Baby en kinderkleding met een boodschap†™ Dat is niet zo concreet, speel die boodschap gelijk uit. Bijvoorbeeld: †œNederlands baby en kinderkledingmerk met 100% eigen ontwerpen en zonder kinderarbeid uitgevoerd in 100% biologisch katoen†.

      Kijk zo ook eens naar je andere site, daar is het mij niet helemaal duidelijk wat het warenhuis nu precies is, wat ik er aan kan doen en aan heb.

  • Jeroen zegt:
    14 Nov, 2014 om 13:44

    Had ook doorgeklikt naar de 2 websites van anke verbeek. Had exact dezelfde reactie als mischa nu omschrijft. Had echter geen tijd om reactie te geven en kan het nu via dit bericht beamen dat mischa gelijk heeft.

    De waarde van de de carrousel op de eerste site is naar mijn mening zelf negatief ipv neutraal of meerwaarde. Tegen de tijd dat je de highlights gelezen hebt flits het beeld al weg. Alleen de foto’s zijn anders en de rest blijkt identiek te zijn. Omdat ik mij niet helemaal kon voorstellen dat zij het zelf niet had gezien dacht ik dat het wellicht het spammen van linkjes zou kunnen zijn, maar daarna bedacht ik mij dat webeigenaren zelf het meestal niet meer zien. Gelijk aan het feit dat je zelf over fouten in een eigen tekst heen kunt lezen terwijl iemand anders het er meteen uithaalt.

    Ben erg benieuwd of zij de carrousel nu ook verwijderd of er minimaal voor zorgt dat het slechts 1 beeld is en dus niet meer slide. Wellicht dat zij haar besluit nog wel deelt in een extra comment ;)

    Reageren
  • anke verbeek zegt:
    14 Nov, 2014 om 15:29

    Zo heren bedankt voor jullie reactie.
    Ik schrok er wel even van… ik dacht dat het wel duidelijk was :-) maar ben blij met jullie kritiek en ga er zeker iets mee doen. Ik moet even kijken hoe ik het dan duidelijk ga oplossen maar komt goed. Ik wil natuurlijk wel duidelijk overkomen bij mijn doelgroep dus zal daar alles aan doen wat ik kan.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      14 Nov, 2014 om 19:47

      Kritiek Anke, ik spreek altijd van feedback. Klinkt veel positiever en dat is ook de bedoeling kritiek uiten en afkraken is makkelijk, samen iets beter maken veel moeilijker. Maar ook leuker. Kortom, je uniciteit staat er wel, maar kan duidelijker. Laat je iets weten als je iets hebt aangepast.

  • Mischa zegt:
    17 Nov, 2014 om 09:58

    De website van de gemeente Tilburg is een sterk voorbeeld van een website die zich kort en simpel focust op de toptaken: http://www.tilburg.nl/ (Dank voor de tip @pieterbrat)

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    17 Nov, 2014 om 10:05

    Mooi voorbeeld van de gemeente Tilburg. Mooi ander voorbeeld is gemeente Vught. Het extra mooie is dat zij deze site aanbieden als opensource. In plaats van allemaal het wiel nogmaals uitvinden en individueel veel gemeenschapgeld te besteden kan elke gemeente gebruik maken van het leerproces van Gemeente Vugt. http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/gratis-over-te-nemen-werkende-gemeentewebsite.9199138.lynkx

    Reageren
  • Bob zegt:
    17 Nov, 2014 om 10:20

    Inderdaad een erg sterk voorbeeld, de site van Tilburg.

    Vind alleen het 5 cijferige telefoonnummer niet erg gebruiksvriendelijk. Ik dacht eerst dat het een fout was, maar er staat een stukje uitleg op de site dat het echt het juiste telefoonnummer is. Als je dingen moet gaan uitleggen is het echter niet gebruiksvriendelijk genoeg…

    @Jeroen, leuk dat de gemeente Vught haar broncode beschikbaar stelt, maar ik vind de site een stuk minder sterk dan die van Tilburg.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    17 Nov, 2014 om 10:25

    @bob Eens dat tilburg duidelijker is. Maar voor beiden geldt dat ze in ieder geval volgens hetzelfde principe zijn gebouwd en dat is al bijzonder voor een gemeente site.

    Inzake het telefoonnummer. Iemand heeft ooit eens bedacht dat het zo makkelijk is om elke gemeente te vinden qua telefoonnummer. Echter geen mens begrijpt het en heeft toch het gevoel dat hij cijfers mist ;) Liever een gemakkelijke nummer bestaande uit 10 cijfers, want dat (her)kennen we tenslotte.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      17 Nov, 2014 om 10:37

      Vind de site van Vught minder gestructureerd, dan die van Tilburg. In die zin zou ik niet stellen dat ze volgens hetzelfde principe zijn gebouwd

  • anke verbeek zegt:
    19 Nov, 2014 om 14:05

    @Mischa je hebt inderdaad gelijk, feedback klinkt veel vriendelijker. Ik heb je tips opgevolgd en het resultaat is even wennen maar wel duidelijker. http://www.boehhh.nl

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      19 Nov, 2014 om 14:53

      Wat leuk Anke dat je er direct mee aan de slag bent gegaan. Is veel beter zo zonder de carrousel. Als je het mij vraagt kun je het nieuwe beeld ook weglaten, omdat de focus dan direct op je collectie komt te liggen. En dat is ook waar het om draait. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de navigatie horizontaal naast elkaar zetten.

      Tekst onder de afbeelding kan wat mij betreft ook weg. Je bent daar al aan het verkopen zonder dat iemand je collectie nog maar heeft gezien.

  • jeroen zegt:
    19 Nov, 2014 om 14:27

    @anke
    Zag dat je wijzigingen had doorgevoerd. Nog een paar kleine tips.

    ls ik nu snel kijk zijn je usp nog niet duidelijk genoeg. Ipv alles achter elkaar te plaatsen zou ik meer opdelen in ups.

    Nederlands baby en kinderkledingmerk (en rest eronder)
    100% eigen ontwerpen * geen kinderarbeid * 100% biologisch katoen

    Natuurlijk begrijp ik het grapje inzake de extra letters achter boehhh, maar om deze ook achter navigatiewoorden als shoppp, collectiehhhh, contacttttt etc zou ik persoonlijk afraden. De aandacht moet liggen op hetgeen wat achter de knop zit en niet de knop zelf.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      19 Nov, 2014 om 15:13

      @Anke, ben het eens met de suggesties van Jeroen.

      Nederlands baby- en kledingmerk zou ik ook onder je logo zetten.
      Titel: Webshop van het Nederlands baby- en kledingmerk Boehhh. Elk t-shirt is een uniek eigen ontwerp, handgemaakt (niet door kinderhanden) met 100% biologisch katoen. Focus op feestelijke gebeurtenissen met pakkende teksten of spreuken en glitter en glamour.

      Ook eens met @Jeroen over de extra letters in de navigatie.

  • anke zegt:
    20 Nov, 2014 om 11:55

    @ jeroen en mischa, ik heb nog een kleine aanpassing gedaan in de titel inderdaad. Maar de rest laat ik voorlopig even zo. Ik snap jullie punt maar mijn doel is om mijn bezoekers te laten zien dat onze creatieve geest van de ontwerpen ook worden doorgevoerd in heel de huisstijl. Net iets anders als andere websites. Mensen proeven meteen de sfeer en als dat aanspreekt, spreken de shirts ook zeker aan en gaat de rest vanzelf…

    Bedankt voor jullie feedback het heeft mij wel een helder beeld gegeven. Ik ben er al heel lang mee bezig waardoor ik die simpele dingen niet meer zag.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Nov, 2014 om 13:14

      Ik volg je redenering over sfeer en vind ook dat dat belangrijk is. Beste manier om te zien wat qua verkoop meest resultaat oplevert, is testen. Succes.verder en tof dat mijn artikel je heeft verder geholpen.

  • jeroen zegt:
    20 Nov, 2014 om 12:09

    @anke.
    Bij een webshop gaat het uiteindelijk maar om 1 ding en dat is zoveel mogelijk verkopen met zo min mogelijke investering. Het is soms makkelijker om de conversie op je pagina te verhogen dan om nieuwe bezoekers op je pagina te krijgen.

    Het advies wat ik je zou geven is om een gratis account aan te maken op http://www.optimizely.com en daar een alternatieve pagina aan te maken. Zonder kennis van programmeren maak je wijzigingen en zet je de code op je site. Daarna ga je kijken welke pagina de hoogste conversie geeft.

    Het heeft geen enkele zin om af te gaan op adviezen van anderen (zoals ook die van ons) zonder het ook te testen. Mensen zeggen A maar reageren met B. Een lelijke site kan soms een hogere conversie hebben dan een mooie site.

    Meten is weten ;)

    Reageren
  • Echte naam of pseudoniem zegt:
    20 Nov, 2014 om 14:53

    Bedankt voor dit waardevolle artikel! Zeker de carrousel is naar mijn mening achterhaalt en zeker niet effectief. Langzaam probeer ik deze uit mijn websites te filteren. Op deze website heb ik hier direct de doelgroepen voor in de plaats gezet: http://www.360impressie.nl. Wat vind je daarvan?

    Edit: a.u.b. graag echte naam of pseudoniem in het naamveld gebruiken

    Reageren
  • Lex zegt:
    09 Dec, 2014 om 14:25

    Ha Mischa,

    Wederom een fantastisch artikel…

    Keep it stupid simple is inderdaad the way to go!

    Hier een gratis mini video couse die ik zelf fantastisch simple vind. Mijn conversie is met 12% gestegen na het zien van de video instructie http://videodesigner.nl/review-thrivethemes

    Gr Lex
    videodesigner.nl

    Reageren
  • Sven zegt:
    11 Dec, 2014 om 14:48

    Het hangt een groot deel af van het publiek waarvoor je werkt.
    Over bepaalde zaken, in ons geval EPC ‘s, willen de mensen zoveel mogelijk info verkrijgen om het te begrijpen of de reden waarom een plaats te geven. Ik ben wel voorstander van een simpele frontpage met “lees meer…” links zodat mensen kunnen doorklikken naar wat ze belangrijk vinden of waarover ze meer te weten willen komen van hoe de dienst EPC, elektriciteitkeuring, of andere juist te werk gaat. Op die manier hou je het simpel, maar met een brede achtergrondinformatie indien de klant erop wenst door te klikken.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      11 Dec, 2014 om 19:52

      @Sven Je publiek bepaalt inderdaad de toptaken van je website.

      In jouw situatie: waarom ben je er zo zeker van dat mensen zoveel mogelijk info willen over EPC’s.

      Als ik mijn huis wil verkopen of verhuren, is een EPC verplicht. En aangezien er geen vaste kostprijs is voor het verkrijgen van een EPC is prijs een belangrijke factor in het beslissingsproces van je doelgroep. Verdere achtergrondinfo, behalve de procedure, is volgens mij geen toptaak van jouw doelgroep.

      Lees meer-links raad ik af, mensen komen niet om te lezen (tenzij je een online magazine bent of een blog zoals dit), ze komen iets doen. Schrijf concrete actiegerichte links.

  • Bob zegt:
    12 Dec, 2014 om 10:40

    @ Sven, je zegt dat je een voorstander bent van een simpele frontpage met “lees meer” linkjes, maar vervolgens zie ik op je eigen homepage enorme lappen tekst en pas helemaal onderaan een veel te onopvallende call to action button.

    Natuurlijk moet je uitleggen wat een EPC is en waar je het voor nodig hebt, maar niet op de homepage. Ik zou op de homepage alleen een kort opsommingslijstje plaatsen met de belangrijkste punten met daaronder een lees meer linkje (en daarmee bedoel ik niet letterlijk de tekst “lees meer” maar iets in de trant van “Alles over de EPC”).

    Op die manier bedien je toch de mensen die nog niet weten wat een EPC is en tegelijkertijd val je de mensen die dat al wel weten er niet mee lastig.

    Op een andere pagina heb je vervolgens een nette tabel met de kostprijs, dat is volgens mij wat de mensen willen weten. Daar zit zelfs al een mooie bestelbutton in verwerkt, die zou ik dus gewoon op de homepage zetten.

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    12 Dec, 2014 om 11:07

    @Bob @Sven

    Mensen weten wat een EPC of ElektriciteitsPrestatieCertificaat is, hoe gaan ze er anders naar opzoek?

    Je kunt je ook afvragen wie de doelgroep is: de verkoper/verhuurder of zijn/haar makelaar. Maakt wel een evrschil voor de toptaken.

    Wat mij opvalt, is dat de pagina Wat is een epc noemt, en dat pas in de alinea onder de tweede subtitel de afkorting is uitgeschreven.

    Ik denk dat de toptaken neerkomen op het beantwoorden van de vragen Wat, waarom, wanneer, hoe en hoeveel voor verkoper/verhuurder en hoe en hoeveel voor makelaar.

    Reageren
  • Bob zegt:
    12 Dec, 2014 om 11:12

    @ Mischa, het maakt inderdaad nogal een verschil wie de doelgroep is. Van een makelaar mag je immers verwachten dat ze meer kennis hebben dan een particulier.

    Waarschijnlijk weten mensen inderdaad wel wat een EPC is, maar niet wat het precies inhoudt. Dan hebben ze ergens gelezen dat ze een EPC nodig hebben om hun huis te kunnen verkopen en gaan ze op zoek naar meer informatie.

    Die informatie hoort dus wel op de website thuis, maar niet volledig op de homepage.

    Reageren

Reageren