Naar
boven

Google Analytics als netwerktool gebruiken

Vorige week las ik een interessant artikel op de Google Analytics blog: GA as networking tool. Dat artikel vertelt een verhaal over een ondernemer die dankzij Google Analytics een grote deal heeft kunnen maken.

De strekking van het verhaal is erg eenvoudig: via Google Analytics kun je zien wie er naar je linkt, en die webmasters kun je dan contacteren. Op die manier kun je een interessant netwerk opbouwen.

Verwijzende sites bekijken in Google Analytics

Om te bekijken wie er naar je linken kun je binnen Google Analytics heel eenvoudig naar “Verkeersbronnen” en dan naar “Verwijzende sites” gaan.

Je krijgt dan een overzicht van alle websites die naar je linken. In dit overzicht moet je dan op zoek gaan naar websites die iets over je hebben geschreven.

Je zult er namelijk ook een aantal websites tussen zien staan die je niet kunt gaan benaderen (Google.nl, Google.com).

Zorg dat je de hele lijst doorloopt en kijk niet alleen naar het aantal bezoekers wat die website heeft opgebracht, elke connectie kan waardevol zijn!

Als het goed is heb je nu een lijst met websites, blogs en fora. Dan wordt het tijd om deze lijst te gaan benaderen, en contact met hen te leggen!

Wat kan ik vragen?

Allereerst is het belangrijk dat je een relatie probeert op te bouwen, en niet meteen proberen om er van te profiteren, denk lange termijn!

Het is ook belangrijk dat je de verwijzende websites gaat onderverdelen, en dat je iedere webmasters apart gaat benaderen! Probeer geen massamailing te versturen, maar houd het persoonlijk.

Dergelijke contacten kunnen ingezet worden voor de volgende zaken:

  • Zoekmachine optimalisatie. De website linkt naar jou, maar misschien niet met de gewenste ankertekst of naar de gewenste pagina? Vraag of ze dit aan willen passen;
  • Zijn het interessante bezoekers die je ontvangt (met andere woorden, converteren ze ook)? Probeer een samenwerking aan te gaan, of misschien kun je wel adverteren op zijn website en/of nieuwsbrief;
  • Is het een bekende blog? Misschien willen ze wel een uitgebreider artikel schrijven over jouw product. Of misschien kun je wel gastschrijver worden (opbouwen van naamsbekendheid binnen je doelgroep);
  • Algemeen netwerken. Misschien ontstaan er wel ideeën voor een samenwerking oid.

Kortom, door het opbouwen van een webmasternetwerk binnen je doelgroep kun je ontzettend veel voordelen behalen. En door het gebruiken van Google Analytics vind je meteen webmasters die jou al kennen, en waarbij de kans op een vruchtbare relatie veel groter is!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "Google Analytics als netwerktool gebruiken"
  • Jop zegt:
    14 Dec, 2010 om 14:40

    Leuk stukje, persoonlijk vind ik Statcounter interessanter op dat vlak, aangezien je daar vaak exact kunt zien welk bedrijf je website heeft bezocht, niet alleen wie er naar je linkt. Want dat zijn er in verhouding meestal minder. Je weet dan dat men interesse heeft en je kunt daar vervolgens op inspelen. Bijvoorbeeld door ze te gaan volgen op SM (nogmaals name dropping), of later een keer contact op te nemen.

    Reageren
  • Siem Eikelenboom zegt:
    16 Dec, 2010 om 00:03

    Wij gebruiken ook al jaren Statcounter en laten iedereen meekijken. We downloaden de stats zo nu en dan en importeren die in onze database. Geeft erg leuke grafieken.

    Ik vraag me af of dit meer biedt. Vooralsnog vind ik het erg ingewikkeld overkomen. Dat gaat dus veel tijd kosten om e.e.a. in te stellen en die heb ik niet.

    Wat Karel hier schrijft over netwerken met andere webmasters heeft niets met Google Analytics te maken lijkt me.

    Tenslotte vind ik het erg gevaarlijk als je met alles op Google gaat leunen. Als die de knop omzetten stort de economie in.

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    10 Mei, 2011 om 11:48

    Goeie tip. Maar je ziet dus alleen de links waardoor men bij je is gekomen, niet alle websites die naar je linken.

    @Jop Statcounter klinkt ook interessant!

    Reageren

Reageren