Naar
boven

YouTube: met minimale middelen een maximaal resultaat!

YouTube is helemaal 2016! Het aandeel van YouTube blijft groeien en doet tegenwoordig niet meer onder voor de televisie. YouTube heeft een heleboel voordelen: met minimale middelen kun je er het maximale uithalen. Hoe? Lees deze blog en ga ermee aan de slag!

Bereik jouw doelgroep

Er zijn verschillende manieren waarop je YouTube kunt inzetten. Afhankelijk van jouw doelstelling kun je onder andere het volgende doen:

1. Zet remarketing voor YouTube in

Met remarketing kan je bezoekers op je website opnieuw benaderen. Het voordeel van remarketing is dat je bezoekers kan benaderen die al een bepaalde mate van interesse hebben geuit, en die dus bereid zijn om sneller een conversie te doen. Lees meer over de inzet van Youtube remarketing in dit artikel van mijn collega Roy.

2. Stem de targeting af op jouw doelgroep

Naast remarketing is het ook mogelijk om te targeten op interesses, onderwerpen, zoekwoorden en plaatsingen. Zorg ervoor dat je de targeting goed afstemt op je doelgroep en maak deze niet te breed. Je kan je wellicht voorstellen dat de targeting op zoekwoorden breder is dan specifieke plaatsingen, en omdat je niet onnodig veel wil betalen moet je goed kijken naar welke targeting past bij je doelgroep. Op basis van de doelgroep kan je heel goed plaatsingen toepassen. Stel dat jouw doelgroep “jongeren” is. Zet dan een advertentie op de video’s van Enzo knol. Dit is een ware hit onder jongeren, met meer dan 1 miljoen subscribers! Hier kun jij weer gebruik van maken.

3. Maak gebruik van Google inzichten

Zoals hierboven benoemd kan je ook gebruikmaken van de targeting optie ‘interesses’. Deze optie is veelal breder dan bijvoorbeeld plaatsingen. Gebruik daarom voor het kiezen van jouw in-market doelgroep de Google inzichten. De inzichten van Google vind je in Google AdWords, onder gedeelde bibliotheek > doelgroepen. Google geeft hier inzichten over de doelgroepen die jij hebt aangemaakt. Maak dus snel een remarketinglijst aan voor alle bezoekers, en gebruik de informatie die Google weergeeft over jouw doelgroep.

remarketinglijst youtube maken

Creatief met video’s

Ben jij ook geen camerawonder of editingkoning? Tegenwoordig hoef je voor YouTube niet meer fantastische skills te hebben om een goede video te maken. Toch kan iedereen juist een geweldige advertentie maken, zolang je maar een pakkende boodschap hebt! Maak gebruik van de creatieve skills die je wél hebt, of misschien de kwaliteiten van je collega’s. Er is voor iedereen een mogelijkheid om een goede advertentie maken. Een mooi voorbeeld hiervan is een (oude) commercial van Go Pro:

Wil je toch mooiere beelden? Maak dan gebruik van Stockvideo’s. Stockvideo’s is bedoeld voor organisaties die geen groot budget hebben voor het maken van een advertentie. Dit is rechtenvrij en je kunt de beelden ook nog eens aanvullen met je eigen content! Zie voor informatie: http://www.viddyad.com/#examples

Last but not least…

Ik zet nog graag even mijn tips voor je op een rijtje:

  • Gebruik remarketing voor YouTube;
  • Stem de targeting goed af op je doelgroep;
  • Maak gebruik van Google inzichten;
  • Wees zo creatief als je kunt, of maak creatief gebruik van hulpmiddelen;
  • De eerste vijf seconden van je boodschap zijn ontzettend belangrijk: zorg voor duidelijkheid en een pakkende start, maar laat ook direct zien om welk merk of product het gaat!

Heb je vragen over het opzetten van een YouTube campagne of wil je graag jouw creatieve skills delen? Neem dan vooral contact op. Alvast veel succes!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rianne Swijtink
Rianne is SEA Consultant bij KG Bureau. Rianne is de markeerstift van KG Bureau. Ze zet de grote lijnen uit voor projecten en lost problemen op door de kern te onderzoeken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren