Naar
boven

Linkdirectories; nuttig of waardeloos? 5 tips!

Linkdirectories, ooit zeer populair maar nu eigenlijk niets meer dan een linkbuilding tool. Ooit werd er daadwerkelijk via directories gezocht naar diensten en producten. Die rol hebben zoekmachines zich inmiddels al jaren toegeëigend.

Google ziet enkele linkdirectories nog steeds als nuttig omdat bepaalde landen (bijvoorbeeld Noord Korea) zoekmachines censureren en de inwoners van die landen dan in ieder geval via linkdirectories informatie kunnen vinden die niet gecensureerd is. Dit is ook de reden dat Google dmoz.org gebruikt voor de Google Directory. Helaas laat dmoz.org op zijn beurt weer steken vallen als het gaat om het toevoegen van links, maar dat even terzijde.

Toch bestaan er nog vele duizenden directories. Vaak zijn die directories van slechte kwaliteit en verdwijnen ze ook weer snel. Doordat er met standaard software (bijvoorbeeld PHP Linkdirectory) wordt gewerkt, is de drempel erg laag om te beginnen. Maar zoals eigenlijk met alle websites, zit het hem in het onderhoud.

Linkdirectories hebben als grote nadeel dat de concurrentie exact dezelfde link kan krijgen. Er wordt immers niet naar je site gelinkt omdat je content zo goed is, maar simpelweg omdat je een formuliertje invult. Eigenlijk is de link-waarde daarmee dus nihil. Maar omdat in de praktijk de concurrentie je nooit helemaal imiteert, kan het toevoegen van links aan een directory nuttig zijn. Het schaadt je site in ieder geval niet. Maar verwacht er geen wonderen van. En voor meer traffic hoef je het ook niet te doen”¦

5 tips om op te letten bij een linkdirectory

1. Pas op met teruglinken

Veel linkdirectories willen pas een link naar jouw site opnemen als jij eerst naar hen linkt. Deze linkruil is niet verstandig en vaak ook niet gelijkwaardig. Alleen als het om een zeer relevante linkdirectory gaat, kan je linkruil overwegen. Maar link niet zomaar naar slechte directories. Google houdt niet van ‘linkfarms’.

2. Check de soort links

Er zijn directories die met nofollow en/of 302 links werken. Dit soort links zijn waardeloos voor je ranking. En vaak leveren ze ook geen traffic op. Eigenlijk heb je niets aan dit soort directories. Je kunt je link natuurlijk aanmelden. Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar ruil geen links met directories die nofollow- en/of 302 links gebruiken

3. Betaal niet voor links

Er zijn enorm veel directories die geld vragen voor een link. Doe dit niet. Wanneer sites een link verkopen, wil Google dat ze de link van een nofollow voorzien. Houdt de site zich hieraan en voegt ie de nofollow toe, dan is de link weer waardeloos voor de ranking (zie punt 2). Past de website geen nofollow toe en verkoopt ie wel links, dan is de kans groot dat ie vroeg of laat een penalty krijgt van Google. Dan wordt de link naar jouw site dus ook minder waard! Weggegooid geld als je het mij vraagt.

4. Check de PageRank

Hoewel PR slechts een indicatie is van de kwaliteit van een website, kan dit je wel helpen. Als een site een PR van 3 of 4 heeft, bestaat ie in ieder geval al een tijdje. Dit suggereert dat er bepaalde commitment is, de site zich ontwikkelt en er waarschijnlijk geen ban op zit. Als je link op zo’n site geplaatst wordt, blijft de link in ieder geval nog even online. Je doet dan niet voor niets de moeite.

5. DMOZ.org

Dit is eigenlijk de enige linkdirectory die er echt toe doet. Dmoz.org bestaat al sinds 1998 en wordt door Google uitgelezen in de Google Directory. Als je op 1 linkdirectory moet staan, is het dmoz.org. Helaas laten de redacteuren van deze site vaak te wensen over. Sites worden niet toegevoegd en antwoord hoef je bij sommige onderwerpen ook niet te verwachten. Maar toch blijft Google waarde aan dmoz.org toekennen. Dit maakt het dus de moeite waard om te proberen je site erop te krijgen.

Hoewel ik niet erg positief tegen directories sta, kan het geen kwaad wanneer ze naar je linken. Google straft je nooit af voor een ‘slechte’ site die naar jou linkt. Maar ik pleit voor andere linkbuildingstrategieën. Het vinden, checken en aanschrijven van directories kost vrij veel tijd en ook al wordt je link toegevoegd, de waarde van die link blijft discutabel. Focus je daarom op goede unieke content, partnerships, blogs, persberichten en relevante startpagina’s.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Hubert Mooren
Hubert Mooren is de eigenaar van netnotion.nl. Hij richt zich voornamelijk op methoden en technieken om organisch hoog in Google te scoren.
35 reacties op "Linkdirectories; nuttig of waardeloos? 5 tips!"
  • Menno Brouwer zegt:
    16 Dec, 2010 om 19:50

    Nice! Betalen voor links is sowieso stom. Geld niet alleen voor directories.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    17 Dec, 2010 om 09:39

    @Menno, Je bedoelt neem ik aan betalen voor Backlinks die alleen SEO dienen? Dan zit je op zijn best in het grijze gebied.

    Het pure betalen voor iets dat zichzelf terugverdient heb ik geen enkele moeite mee. Als ik via Adwords linkjes koop en elke euro verandert in 1,10 euro dan vind ik het al een prima deal.

    Reageren
  • Menno zegt:
    17 Dec, 2010 om 09:50

    @ Erik

    Klopt inderdaad. Ik bedoelde betalen voor backlinks. Adwords is een ander verhaal.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    17 Dec, 2010 om 11:51

    Over dmoz…

    Die mensen zijn onderbemand en krijgen enorm veel linkjes te verwerken. Bij sommige categorieën zijn dat honderden en zelfs duizenden aanvragen per dag.

    In communicatie treden met aanvragers mogen redacteurs niet, dat is tegen de policy van dmoz. Het komt dan misschien een beetje bot over, maar zo blijft het allemaal beheersbaar. En er is nog een ander issue: het is beter dat de redacteurs van dmoz anoniem zijn en blijven, hiermee kan je gedeeltelijk misbruiken voorkomen.

    Vergeet niet, het zijn niet-betaalde vrijwilligers, waarvan sommige echt veel vrije tijd opofferen om het allemaal te organiseren.

    Dat wil niet zeggen dat er dingen niet beter kunnen, maar ik heb echt wel veel respect voor de dmoz redacteurs.

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    17 Dec, 2010 om 13:35

    @ Edwin

    Op zich is het natuurlijk mooi dat mensen zich vrijwillig inspannen voor een platform. Wel blijkt er vrij veel mis te gaan. Ze voegen links niet toe, communiceren niet en zelf redacteur worden is ook vrijwel onmogelijk.
    Kennelijk willen ze niet meer redacteuren maar kunnen ze de toestroom links niet managen. Dan doen ze dus iets fout.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    17 Dec, 2010 om 18:44

    Ik probeer het al jaren bij DMOZ voor verschillende winkels maar heb in 4 jaar nog nooit één (van de 10-20) aangemeld gekregen

    Reageren
  • Soundbar zegt:
    20 Dec, 2010 om 15:25

    Dmoz what can I say. De ene keer gaat het smooth de andere keer heb je vijf aanmeldingen nodig of het lukt helemaal niet.

    Ben er wel achter dat de waarde die aan Dmoz wordt meegegeven door de SEO community sterk overdreven is. Ja tuurlijk stijgt het aantal backlinks als je er tussen staat maar deze heb je helemaal niet nodig om goed te ranken en veel bezoekers te krijgen.

    Verder wil ik best betalen voor een goede permanente link. Dus als iemand nog een leuk blog heeft :-)

    Reageren
  • Edwin zegt:
    22 Dec, 2010 om 00:05

    @Hubert,

    Ze zijn gewoon vrij streng wie ze toelaten als redacteur en wie niet. En da’s nodig. :)

    Dat niet-communiceren vind ik niet zo’n issue. Da’s nu gewoon hun policy, ik geloof dat het ook in één of andere FAQ staat.

    Wel zou de verwerking van de links sneller mogen gebeuren.

    Reageren
  • Eyeinorange zegt:
    22 Dec, 2010 om 11:55

    Gaat dit hele verhaal ook op voor Startpagina? Ik weet wel dat men aich daar intern beraadt over de richting van het bedrijf..

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    22 Dec, 2010 om 13:05

    Dan weet je meer dan ik Eyeinorange…
    Het gaat mij hier alleen om directories. Startpagina levert wel degelijk traffic en is relevant. Ik geloof hier wel in.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    22 Dec, 2010 om 21:38

    Startpagina antwoordt niet , dat vind ik onbeschoft.
    Bij DMOZ heb ik diverse websites geplaatst gekregen.
    Betalen voor links in een directory is niet verstandig.
    Besteed dan je geld aan een goede link op een website met relevante content, liefst verpakt in een goed verhaal/

    Reageren
  • Eyeinorange zegt:
    22 Dec, 2010 om 21:53

    Dank voor je antwoord, Hubert!

    Als een beheerder van Startpagina echt niet antwoordt, dan kun je dat melden bij Startpagina en dan doen ze daar doorgaans wat aan.
    Ik beheer zelf een aantal startpagina’s en ik probeer aan verzoeken zoveel mogelijk te voldoen. Maar mensen die hardnekkig hun niet-relevante links blijven aanmelden, wat weleens gebeurt, daar ga ik niet meer mee in discussie.

    Met mijn vraag was ik gewoon benieuwd hoe de seo-experts er tegenaan kijken want ik bezin me zelf ook regelmatig op de nuttigheid. Het beheer blijft namelijk vrijwilligerswerk, waarmee je alleen wat leuks verdient (bijv met google advertenties) als je een heel populair onderwep hebt.

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    23 Dec, 2010 om 08:43

    @ Eyeinorange

    Startpagina ben ik wel over te spreken. Ik weet dat voor een van onze eigen sites (http://www.verandervanenergie.nl) een paar startpagina’s waar de link opstaat behalve een goede link ook traffic opleveren. Dit is dus zeer relevante traffic.

    Uit nieuwsgierigheid; welke pagina’s beheer jij?

    Reageren
  • Edwin zegt:
    23 Dec, 2010 om 08:57

    @Eyeinorange,

    Is dat zo? Ik heb al een paar keer gevraagd om mijn weblog toe te voegen. Toevallig eergisteren nog.

    Zonder resultaat allemaal :)

    Reageren
  • Eyeinorange zegt:
    23 Dec, 2010 om 10:10

    Even melden aan Startpagina dat de beheerder niet reageert. http://www.startpagina.nl/contact.htm Verwacht niet dat een beheerder al binnen 2 dagen reageert, in de praktijk lukt dat gewoon niet.

    Hubert, ik beheer een aantal onderwerpen die ooit als hobby bedacht zijn, dus geen grote aantallen bezoekers. Ik was wel de eerste met bv IJsselstein. Toen had zelfs de gemeente nog geen website en alleen 1 emailadres op een stand-alone pc.. Op http://ijsselstein.startpagina.nl kun je ook onderaan zien welke onderwerpen ik nog meer beheer.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    23 Dec, 2010 om 10:15

    @Eyeinorange,

    Ja dat snap ik. En nu met einde jaar zullen ze daar ook wel op een laag pitje draaien. Ik wacht wel even 14 dagen.

    Bedankt voor je feedback.

    Reageren
  • Guy Evens zegt:
    23 Dec, 2010 om 12:01

    Betalen voor een link van “Yahoo-directory” of “Best of Web” is nochtans wél een aanrader. Het is wel tricky. Je betaalt 300 dollar (bij Yahoo) om te kijken of ze je aanvraag gaan accepteren. Aanvaarden ze dit niet, ben je je 300 dollar kwijt. Je moet dus wel zeker zijn van de “kwaliteit” van je site. Maar als het lukt heb je links van sites mt pagerank 8 en 9!! Dit zie je nagenoeg onmiddellijk in de Google resultaten en bijgevolg je bezoekersaantallen. Geen theorie mr ondervinding.

    Reageren
  • Gedichten zegt:
    02 Jan, 2011 om 22:28

    Interessante mededeling van je Guy Evens. Ik merk zo ie zo dat je met betaalde links, met beleid, een beter linkprofiel krijgt dus betere ranking.

    Reageren
  • Guy Evens zegt:
    03 Jan, 2011 om 00:01

    Inderdaad mét beleid. Om de 2 dagen krijg ik een email met vraag om links uit te wisselen (zelfs van sites met pagerank 4 en 5). Dit zijn steeds sites die -behalve wat permanente teksten- geen eigenlijke inhoud hebben en ook geen uitstaans hebben met de opzet van mijn site. Wij gaan daar nooit op in.
    BTW… “pagerank” wordt door Google zelf met een grote korrel zout genomen en de score op de Google toolbar wordt zelfs maar om de 3 maanden geupdate. Ik vind een Alexa ranking interessanter om de waarde van een site in te schatten.

    Reageren
  • Bannerpen zegt:
    03 Jan, 2011 om 18:16

    Over de nofollow links zijn de meningen echter verdeeld. Pas las ik dat deze wel waarde hebben als de nofollowlink op een relevante pagina staat met ook een relevante anchortekst. Ik denk dat die niet in dezelfde categorie hoort als een 302 link (die wel waardeloos is) Verder uiteraard leerzaam artikel.

    Reageren
  • Guy Evens zegt:
    03 Jan, 2011 om 19:56

    Nog iets wat niet gezegd is i.v.m. DMOZ. Aanvraag éénmaal indienen en dan wachten… Het kan tot 6 maanden duren voordat (indien je aanvraag geaccepteerd wordt) je gelist wordt. –> Wat je zeker niet moet doen is om de maand opnieuw een aanvraag indienen (kans is groot dat je het dan helemaal mag vergeten). Klachten? 1. It’s a free service én 2. het is Google. Dan snap je het wel…

    Reageren
  • Edwin zegt:
    03 Jan, 2011 om 19:59

    Guy,

    Google heeft zijn eigen gids, die wel zijn data uit DMOZ haalt. DMOZ heeft voor de rest niks te maken met Google.

    Dat van die meerdere keren aanbieden is ook niet waar. Het elke dag/week doen, zou ik wel niet doen. :)

    Reageren
  • Bannerpen zegt:
    03 Jan, 2011 om 21:04

    DMOZ staat inderdaad los van google. Persoonlijk vind ik het raar dat google nog behoorlijk wat waarde toekent aan de directory. Die directory is m.i. al lang geen afspiegeling meer van de kwaliteit van websites. (m.n. door redacteurengebrek). Je kunt het best één keer aanmelden en, als je niet wordt opgenomen, een vriendelijke mail sturen naar de redacteur van betreffende rubriek. Ik heb altijd reactie teruggekregen.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    04 Jan, 2011 om 11:02

    Hoe weten we eigenlijk zeker dat er nog steeds waarde zit aan de DMOZ?

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    04 Jan, 2011 om 11:09

    @ Erik

    We hebben hier een tijdje geleden over geschreven. Zie; http://www.netnotion.nl/2010/05/dmoz-nog-steeds-zo-belangrijk-voor-google/ (met video van Matt Cutts).

    Google hecht minder waarde aan DMOZ dan een paar jaar geleden. Maar gebruikt de directory nog wel vrij intensief. Ze gebruiken DMOZ voor de eigen Google Directory.

    Ik vind het ook erg vreemd dat Google een externe directory gebruikt voor de eigen Google Directory. DMOZ functioneert niet naar behoren.

    Argumenten dat je niet kunt klagen omdat het een gratis dienst is, raken naar mijn mening kant noch wal. Iets moet werken, ongeacht of het gratis is of niet. DMOZ neemt relevante links niet op en antwoordt niet op mails.

    Dit zou voor Google eigenlijk natuurlijk voldoende reden moeten zijn om er volledig mee te stoppen, lijkt mij dan althans.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    04 Jan, 2011 om 11:39

    Wij kunnen niet voor Google beslissen natuurlijk. Maar ik vraag me wel af wat hun reden is om door te gaan. Die video van Matt Cutts dat het lastig is om te tikken in sommige oosterse landen lijkt me niet echt een zinnig antwoord waarom DMOZ in de westerse wereld nog steeds gebruikt wordt.

    ALs iets gratis is en het niet functioneert dan gebruik je het gewoon niet meer. Dat Google waarde hecht aan een systeem waar je zelf moeilijk inkomt lijkt me ook niet echt een reden tot klagen. Het is eerder een aanmoediging om beter te gaan zoeken naar andere links. Er zijn wel meer systemen waarbij het niet iedereen lukt om een link te krijgen. ZO kom je aan een voorsprong doordat je links minder makkelijk kopieerbaar zijn. Je zult er echter wel energie en tijd in moeten steken.

    Reageren
  • Bannerpen zegt:
    04 Jan, 2011 om 12:09

    Het is een kwestie van tijd voor google een link in de dmoz directory niet meer hoger waardeert dan een link op een willekeurige andere website. (met gelijke PR) Het is daarom zoals Erik ook zegt veel belangrijker om niet teveel tijd te steken in DMOZ, maar ook te zoeken naar andere (soms lastig te vinden) kwaliteitslinks.

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    04 Jan, 2011 om 12:13

    Daar ben ik het volledig mee eens. DMOZ moet je 1 keer proberen en voor de rest geen tijd in stoppen.

    Vind het argument van Google waarom ze DMOZ gebruiken, erg apart. Dit kan bijna niet gehandhaafd blijven.

    Reageren
  • Ronald zegt:
    25 Mrt, 2011 om 12:00

    Ik kom steeds vaker aanbiedingen tegen van linkbuilders cq. farms uit India. Is dit wat, of krijg ik dan direct ruzie met Google als ik mij daar voor aan ga melden?

    Reageren
  • Martijn zegt:
    20 Mei, 2011 om 14:59

    Ik ben zelf eigennaar van een directory en ik kan wel vinden in 4 punten, behalve in punt 5 want DMOZ lijkt zo dood als een pier. Veel links werken niet meer of de omschrijving klopt niet meer met wat de site staat.

    Mijn directory heeft een PR van 4 sinds januari, link terug is niet verplicht en we plaatsen geen noffollow’s of gebruiken 302. gewoon een normale linkruil dus.

    Reageren
  • Dave zegt:
    26 Mei, 2011 om 15:41

    In ieder geval kan je gratis je links toevoegen aan onze Nederlandse webgids/directory: http://www.123webgids.nl
    Geen no-follow tags, geen betaalde links. Dus kom maar op :)

    Reageren
  • daru zegt:
    03 Sep, 2012 om 21:35

    Ik probeer het al jaren bij DMOZ voor verschillende winkels maar heb in 4 jaar nog nooit één (van de 10-20) aangemeld gekregen. Dat bedoel ik.

    Reageren
  • Sander zegt:
    08 Dec, 2012 om 04:33

    Op http://www.linktoevoegen.nl proberen wij de kwaliteit van de linkdirectorie ook zo hoog mogelijk te houden door alleen links toe te laten die daadwerkelijk alle gegevens compleet hebben opgegeven. Elke link keuren wij handmatig.

    Daarbij komt dat er zeer veel specifieke rubrieken zijn aangemaakt, als je dus je link in een relevante rubriek hebt geplaatst krijg je dus WEL gratis een relevante backlink van een Pagerank 4 directorie.

    Reageren
  • Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b. zegt:
    07 Mei, 2015 om 00:52

    Een jaar of tien geleden ging het allemaal een stukker makkelijker om een website vindbaar te maken. Een site waar ik nu bij werk (www.nihelan.com) krijg ik bijvoorbeeld ook niet op dmoz.

    Edit: Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren
  • Matteo zegt:
    19 Mei, 2015 om 15:54

    Ik weet een aantal gratis online directories:

    http://gratislinkdirectory.nl/
    http://www.gratislinkbuilding.com/

    Blij om ze te delen met je.

    Reageren

Reageren