Naar
boven

Is zoekwoordonderzoek nog steeds relevant?

Er zijn altijd veel ontwikkelingen gaande op het gebied van zoekmachine optimalisatie, soms met grote gevolgen voor de manier waarop je de website optimaliseert. Maar het zoekwoordonderzoek blijft een belangrijk startpunt van het gehele SEO- proces.

Aan de hand daarvan kom je er namelijk achter wat de behoeften zijn van jouw doelgroep. En dat is tevens onmisbaar wanneer je aan de slag wilt met content marketing.

Let op: Een zoekwoordonderzoek is een manier om de behoeften van de doelgroep te inventariseren, het is niet de bedoeling om de pagina’s op je website puur te schrijven voor de zoekwoorden. Blijf altijd voor de doelgroep schrijven, met de zoekwoorden in je achterhoofd. Op die manier zullen zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst komen. Je gaat op zoek naar zoekwoorden die resoneren met de doelgroep!

Je kunt het dus inzetten als middel om jouw content marketing strategie vorm te geven.

Om nog duidelijker te maken waar precies de nuance zit, grijp ik terug op een vraag die we kregen tijdens de AnswersOnAir sessie over content marketing:

“Is zoekwoordonderzoek nog steeds relevant?”

Het antwoord hierop (gegeven door Susan Dullink, Content marketing specialist bij Yargon) vind je in de video hieronder:

Ga jij al op de juiste manier aan de slag met content marketing en het zoekwoordonderzoek?

Deel deze tips met jouw netwerk via onderstaande social media buttons:

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
6 reacties op "Is zoekwoordonderzoek nog steeds relevant?"
  • Harold zegt:
    26 Mrt, 2014 om 12:19

    Te gek filmpje Susan. Bedankt.

    Maar ik hoor van andere experts in Holland (http://yoast.nl) dat je je helemaal niet meer druk moet maken over zoekwoorden omdat Google alleen nog maar kijkt naar de “title” en “description” van je website. En dat schijnt te kloppen want ik heb een website op nr. 1 voor het zoekwoord “colostrum” en dat komt alleen in de titel en beschrijving voor. Die site heeft niet EEN zoekwoord. (“keyword” zoals wij het hier in Australie noemen) ??????

    Reageren
  • Charlotte Jansen zegt:
    26 Mrt, 2014 om 14:49

    Hoi Harol, bij zoekwoorden met lage concurrentie kun je ook scoren met alleen een exact match title en description. Bij zoekwoorden met hogere concurrentie is er echter meer voor nodig om te scoren.

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    26 Mrt, 2014 om 15:12

    Dank voor jullie reactie Harold en Charlotte.

    We willen hiermee de nadruk leggen op het gebruik van zoekwoordonderzoek bij je content marketing strategie. Het is namelijk een erg goede manier om erachter te komen waar de problemen en vragen liggen bij mensen. Welke jij vervolgens kunt behandelen middels je content!

    Reageren
  • Pattry zegt:
    27 Mrt, 2014 om 07:46

    Hoe zit het met zoekwoorden met hoge concurrentie? In onze sector is de concurrentie moordend. Ook wij doen regelmatig een zoekwoorden onderzoek om de trends te ontdekken, maar in onze sector kom je wel vaak op hetzelfde uit. Hoe kunnen wij ons hierin onderscheiden?

    Reageren
  • Susan Dullink zegt:
    27 Mrt, 2014 om 14:20

    Beste Pattry, wil je bij zoekwoorden met hoge concurrentie hoog scoren, blijft het van belang om de website goed te optimaliseren. Alle pagina’s voorzien van goede title tag, meta description, header tags, goede (kwalitatieve!) content. Maar dan ben je er nog niet. Het is zaak om continu te werken aan de populariteit van je website op het internet en daarbuiten. Dit doe je door middel van content marketing, adverteren, branding, e-mailmarketing, et cetera. Zorg ervoor dat je social media gaat inzetten die voor jouw bedrijf werken, werk aan de klantrelaties, creëer engaging content (bijvoorbeeld een e-book, regelmatig terugkerende video’s, etc). Dit kost veel tijd en moeite, maar loont zeker op de lange termijn. Google zal je door je inspanningen (ervan uitgaande dat er ook meer bezoekers en volgers komen) je ook hoger gaan plaatsen.

    Reageren

Reageren