Naar
boven

Tip: Zorg dat datums op je website recent zijn (of verwijder ze!)

Een goede eerste indruk is belangrijk, ook online. Zo moet een website snel laden, er “goed uitzien” en vooral gebruiksvriendelijk zijn.

Onbewust zullen bezoekers zich een beeld vormen van je bedrijf. Eén van de zaken waar ik zelf meestal naar kijk is hoe “oud” de site is. Oftewel, hoe actief is men online bezig.

Voor mij zijn er drie antwoorden mogelijk:

  • Actief
  • Onbekend
  • Niet actief

Actief is voor mij een pluspunt. Onbekend is neutraal. Niet actief is voor mij een conversiekiller. Met dergelijke bedrijven zal ik niet zo snel zaken doen.

Zorg er dus voor dat je niet overkomt als “Niet actief””¦

Datum?

Uiteindelijk is er maar één manier om te zien of een website “actief” wordt onderhouden. Door een verwijzing met datums.

Hieronder vind je drie voorbeelden van verwijzingen met datums of tijd:

Social Media

Twitter? Facebook? Blog? Het is duidelijk dat in dit geval een Belgische telecomprovider actief bezig is met social media. Door dit op hun website te plaatsen overtuigen ze mij er in ieder geval van actief te zijn. Het stelt mij gerust omdat ik nu weet dat ze hun website serieus nemen en mij waarschijnlijk dus ook ;-).

Trainingen

Trainingen, informatieavonden of andere evenementen zijn vaak voorzien van een datum. In het bovenstaande voorbeeld van de KVK zijn het in ieder geval bijeenkomsten die in de toekomst liggen ;-).

Nieuwsberichten

Veel websites hebben nieuws op hun website staan. In dit geval is te zien dat de gemeente Valkenswaard mooi up-to-date is. Oftewel, deze website is voor mij actief.

De bovenstaande voorbeelden zijn dus wat mij betreft actieve websites.

Onbekend

Wanneer er op de website geen enkele datum zichtbaar is kunnen bezoekers niet weten of het een actieve website is. Op zich hoeft dit geen ramp te zijn. Het wordt pas slecht wanneer het een niet actieve website betreft”¦

Niet actief?

We nemen nog eens het voorbeeld van de social media, stel dat de afbeelding van de telecomprovider er als volgt had uitgezien:

(de datums zijn fictief!)

Dit zou meteen een heel ander beeld geven van het bedrijf! Het geeft mij namelijk het gevoel dat ze in dit geval social media niet serieus nemen. En waarom zouden ze mij dan wel serieus nemen?

Dit geldt niet alleen voor verwijzingen naar social media die je op je homepage plaatst. Ook het “laatste nieuws” van drie jaar geleden is een teken aan de wand. Of trainingen die nog plaats moeten vinden in het verleden ;-).

Conclusie

Ik ben een voorstander van het laten zien dat je actief bent door datums op je website te plaatsen. Maar besef wel dat wanneer je daarvoor kiest je er ook voor moet zorgen het niet in je nadeel gaat werken!

Kun je om één of andere reden de datums niet recent houden kies er dan voor om geen verwijzingen naar datums te maken!

Dit artikel ging met name over de homepage. Uiteraard geldt de bovenstaande tip ook voor andere pagina’s op je website waar datums voor kunnen komen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "Tip: Zorg dat datums op je website recent zijn (of verwijder ze!)"
  • Elja Trum zegt:
    21 Mrt, 2012 om 11:44

    Als je op een oud of nieuws blogartikel komt vind ik het altijd wel prettig om ook een datum te zien. Dat plaats het artikel in zijn context. Ik erg me er juist aan als er geen datum bij staat, dan weet ik niet of het nog steeds relevant is of niet.

    Maar eigenlijk staat dit los van de actualiteit die je op een homepage moet laten zien. Daar ben ik het volledig mee eens.

    Reageren

Reageren