Naar
boven

Zijn linkpartners en startpagina’s nog zinvol?

Eén van de meest gestelde vragen omtrent zoekmachine optimalisatie is de vraag of en hoe linkbuilding nog ingezet moet worden.

Hieronder vind je een stukje uit onze AnswersOnAir (tip: doe de volgende keer mee!) van een paar weken geleden waarin ik iets dieper in ga op dit onderwerp. En als bonus krijg je ook nog een tip op het einde voor lokale zoekmachine optimalisatie ;-).

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
18 reacties op "Zijn linkpartners en startpagina’s nog zinvol?"
  • Koen van de Sanden zegt:
    20 Feb, 2014 om 10:21

    Volledig mee eens Karel. Wat mij betreft is er dan ook weinig veranderd t.o.v. linkbuilding in de laatste jaren: relevante links waren altijd al waar je je eigenlijk mee bezig moest houden voor duurzame resultaten.

    Ik sluit me dan ook aan bij jouw uitleg, die bovendien een stuk concreter en beter bruikbaar is dan de vele posts die we nu zien verschijnen over ‘linkbuilden kan niet meer, links moet je verdienen met je bijzondere content etc…’

    Relevantie, kwaliteit, de bezoeker. Ook in linkbuilding.

    Reageren
  • Bernard zegt:
    20 Feb, 2014 om 11:21

    Startpagina links kunnen een functie hebben maar zie er maar eens aan te komen.
    Smeken of vragen is zinloos, je moet er gewoon voor betalen.
    En wat is dan de waarde van je link, op een pagina met 150 andere links?

    Reageren
  • Christiaan Visser zegt:
    20 Feb, 2014 om 16:08

    Dat deze websites überhaupt nog bestaan, laat staan ook nog gebruikt worden. Nuttige, duidelijke video!

    Reageren
  • vince zegt:
    20 Feb, 2014 om 22:04

    @Bernard, voor niets gaat de zon op, dus biedt de beheerder een kleine vergoeding of een gratis product/product met korting. Ik heb vernomen dat het beheren van een startpagina niet gratis meer is.

    @Christiaan: momenteel haal ik 10 a 15% van mijn verkeer weg bij startpagina’s dus bestaansrecht hebben ze nog zeker, sterker nog sommige startpagina’s doen het beter dan duur ingekochte advertenties op de niche sites waar we adverteren.

    Ik zie de startpagina’s als een soort van filter, de bezoeker is er al via google gekomen, en wordt overspoeld met linkjes van de “grote jongens” die enorme budgetten investeren in SEO en SEA.

    Of de links invloed hebben op de ranking van een site durf ik niet te zeggen, invloed op het verkeer hebben ze zeker. Mits je je richt op de goede startpagina’s en je niet overmatig door allerlei tools honderden aanvragen tegelijkertijd de deur uit werkt.

    Reageren
  • Romano Groenewoud zegt:
    21 Feb, 2014 om 06:00

    Naar mijn ervaring maken Startpagina links in sommige industrieën in Nederland nog wel degelijk de dienst uit.
    Als ik de hoogst rankende competitie door tools als Ahrefs, MajesticSEO en Moz OSE haal, dan zie ik bij de sterkste backlinks vrijwel alleen dit type links terug.
    Het toevoegen van dit soort links op grote schaal beïnvloedde de resultaten van een dergelijke klant ook zeker in positieve wijze.

    Wil niet zeggen dat dit soort links de ideale backlink zijn, maar in sommige marketen spelen ze nog wel degelijk een belangrijke rol.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    09 Mrt, 2014 om 20:49

    Nee links zijn totaal niet meer interessant, al een aantal jaren niet meer. Het is veel belangrijker te richten op content en intern linken.

    Reageren
  • Jochem zegt:
    04 Jun, 2014 om 10:00

    Onzin. Links zijn zeker nog interessant. Dat je je óók moet richten op content en intern linken zal ik zeker niet tegenspreken, maar een goed backlinkprofiel hebben is zeker waardevol.

    Reageren
  • Marc zegt:
    04 Jun, 2014 om 10:06

    Is dit Karel ? ;))

    Reageren
  • Sjors zegt:
    04 Jun, 2014 om 14:42

    Stefan zit er helemaal naast.
    Een kwalitatieve link boost je rankings nog enorm.

    Reageren
  • René Meijer zegt:
    06 Jun, 2014 om 07:56

    Helemaal mee eens Sjors! Er zijn nog genoeg kwalitatieve links die zeer waardevol zijn. Enkel een artikel op je site plaatsen met interne links die daar naar verwijzen zal, op competitieve woorden, nooit een toppositie opleveren.

    Reageren
  • Marcel Werkman zegt:
    06 Jun, 2014 om 07:59

    Ik kan mij ook vinden in het antwoord van Romano. Bij het analyseren van veel backlink profielen kom je toch nog altijd startkabels en startpagina’s tegen met de hoogste DA en PA. Waarom blijven deze zo prominent aanwezig in backlink profielen Karel? Is daar een verklaring voor?

    Reageren
  • Marcel Bouwman zegt:
    07 Jun, 2014 om 20:59

    Ik blijf dit wat oudere artikel van Karel nog steeds erg goed vinden. Ik heb al deze tips opgevolgd en zeker meer resultaat gehad:
    http://www.karelgeenen.nl/13/online-overleven-kleine-ondernemer/

    Het draait echt om de volgende elementen:
    UPS / Niche
    Huisstijl, Professionele website
    En de andere nuttige tips.

    Sta altijd open voor tips en feedback voor wat betreft mijn website.

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    09 Jun, 2014 om 10:55

    het blijft toch een leuke discussie

    Reageren
  • Gerjan zegt:
    09 Jun, 2014 om 16:40

    Zeker een leuke discussie. En inderdaad Karel, ik vraag mij ook af in hoeverre de tijd op de website en de bouncerate daadwerkelijk een rol spelen. Waarom zouden ze deze gegevens niet ten volle benutten (ze hoeven geen persoonlijke data te registreren waardoor het volgens mij ook geen privacy kwestie is??). Zo zou het aantal directe bezoekers van een website toch ook iets moeten aangeven over de autoriteit van een website? Dan moet het toch likeable zijn en zouden ze logischerwijs een streepje voor moeten krijgen? Door het gebruik van Chrome is dit toch ook mogelijk (zoals Alexa de Alexa toolbar gebruikt voor haar algoritme)?

    Reageren
  • Robert zegt:
    31 Mrt, 2015 om 00:17

    Gerjan, dit zou ik persoonlijk niet graag zien. Dan worden de grote spelers alleen maar groter en de kleinere steeds kleiner.

    Het beleid dat lokale resultaten ietwat voorrang krijgen zie ik mee zitten

    Reageren
  • Joris Reus zegt:
    13 Aug, 2015 om 11:41

    Ik ben erg benieuwd of er tegenwoordig anders gedacht wordt over linkbuilden dan in dit artikel staat. Heb je hier al een artikel over?

    Reageren

Reageren