Naar
boven

Bespaar je de moeite, herpubliceer gewoon oude content! (Google waardeert dit!)

Over het algemeen ben je als online marketeer of ondernemer continu bezig met het maken van content. Blogposts, handleidingen enz. Hiermee probeer je de autoriteit te vergroten en meer bezoekers naar je website te krijgen.

In de meeste gevallen heb je een lijst met content die je wil ontwikkelen, ontwikkel je de content en ga je verder. Na verloop van tijd heb je flink wat content op je website staan. Wanneer deze goed scoort is er niets aan de hand. Maar wat als er te weinig bezoekers op af komen? Wat als de pagina niet scoort in Google op de door jou gewenste zoektermen?

De meeste mensen gaan dan stug door met het ontwikkelen van nieuwe content. Maar jij niet meer, want jij leest dit artikel!

Herpubliceren van content

Om meteen tot de kern te komen: je kunt je oude content herpubliceren waardoor deze weer meer kans maakt op het succes wat je ervan verwacht. Voornamelijk binnen Google kan dit een groot effect hebben.

Het herpubliceren heeft vaak de volgende voordelen:

  • Google plaatst nieuwe content tijdelijk op de eerste pagina voor een kleine doelgroep om te testen of er engagement plaatsvindt. Als dat het geval is bestaat de kans dat de content op de eerste pagina blijft;
  • Recente content heeft vaak een kleine voorsprong op oude content. Dit effect is vaak minimaal en afhankelijk van het onderwerp. Zo kun je je voorstellen dat content binnen de medische wereld wel degelijk tijdgebonden kunnen zijn door nieuwe inzichten of ontdekkingen;
  • Omdat de content weer up-to-date is kan deze weer binnen de social media worden gedeeld, wat weer voor extra exposure en naamsbekendheid kan zorgen;
  • Het scheelt tijd in de zin dat je niet opnieuw een stuk content hoeft te verzinnen en je dus oude content kunt recyclen (al kan het updaten uiteraard ook wel flink wat tijd kosten);

Waarom content herpubliceren?

Er zijn natuurlijk legio redenen te verzinnen waarom je oude content zou kunnen herpubliceren. In de meeste gevallen wil je de content updaten of aanvullen met recent verkregen inzichten. Zeker in de huidige tijd veranderen inzichten nogal snel, en daarmee dus ook de bijbehorende informatie.

Een andere reden kan zijn dat je eigenlijk niet helemaal tevreden bent over een bepaald stuk content (te vlug geschreven, niet uitgebreid genoeg, …). Ook dan wil je dit natuurlijk updaten.

Tenslotte kan het ook nog zo zijn dat je verschillende stukken content samen wil voegen óf juist uit elkaar wil trekken. Ook dan ben je dus bezig met het herpubliceren van content.

Tips en werkwijzes

Wanneer je aan de slag gaat met het herpubliceren van content kun je dit op verschillende manieren doen:

Oude content redirecten met een 301

Je kunt ervoor kiezen om je oude content (dus bijvoorbeeld /oude-content) met een 301 redirect door te verwijzen naar de pagina waarop je de gerecyclede content plaatst (/nieuwe-content). Dit doe je meestal wanneer de content dermate is geüpdatet dat het praktisch een op zichzelf staand stuk is geworden.

Oude content vervangen door nieuwe content

Wij kiezen er meestal voor om de oude content te herschrijven en dan opnieuw te publiceren op dezelfde URL.

Vergeet in dit geval ook niet om de publicatiedatum aan te passen. Op dit moment zijn we trouwens ook aan het testen met de modificatiedatum aan te passen. Het effect hiervan is nog niet duidelijk overigens, maar theoretisch zou dit ook moeten werken.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie deze tactiek al (met succes) toepast!

Deze whiteboard friday van Moz bracht me trouwens op het idee om dit artikel te schrijven.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
4 reacties op "Bespaar je de moeite, herpubliceer gewoon oude content! (Google waardeert dit!)"
  • Raul Tiru zegt:
    21 Okt, 2015 om 16:32

    Goed om te weten Karel! Dank voor de korte doch waardevolle bericht.

    Reageren
  • John zegt:
    24 Okt, 2015 om 23:25

    Dus als ik het goed begrijp gooi je de oude tekst van het artikel weg en maak je een compleet nieuw artikel?

    Of zie ik dat verkeerd.

    Reageren
  • Marijke zegt:
    25 Okt, 2015 om 09:32

    Bedankt.
    Dit stuk zal in ieder geval helemaal voldoen aan alle SEO-regels. Het woord ‘content’ komt er vaak genoeg in voor in ieder geval. ;)

    Reageren
  • Kees zegt:
    03 Nov, 2015 om 20:18

    Goed verhaal, lekker kort

    Reageren

Reageren