Naar
boven

Vers van de pers: trends op het gebied van search die je niet mag negeren!

Donderdag 20 februari was het zo ver, voor de eerste keer werd in het Tobacco Theater in Amsterdam het Friends of Search evenement georganiseerd. Een dag voor en door online marketeers, in samenwerking met IAB en DDMA, die de factoren van Search bespraken en voorspelden.

search-event

Ook Karelgeenen.nl was erbij. De hele dag kregen we interessante lezingen van zowel nationale als internationele sprekers voorgeschoteld. De onderwerpen liepen uiteen van het managen van je AdWords campagne, tot effectieve content marketing en SEO- tips voor WordPress websites.

Wat viel op?

Presentie, relevantie en personalisatie.

In vrijwel elk marketingkanaal lijken dit de drie kernwoorden. Een uiting dient niet alleen relevant voor het moment te zijn, een merk of product moet er ook altijd zijn en het liefst zo goed mogelijk afgestemd op de gebruiker.

Concreet betekent dit het inzetten van (voornamelijk) Google producten. Deze producten geven je als merk de mogelijkheid om overal aanwezig te zijn, je gebruikers te analyseren op basis van gedrag en kenmerken en je uitingen hier op aan te passen.

Voor de adverteerders onder ons: de nadruk ligt hier vooral op het feit dat gebruikers in hun zoektocht meerdere apparaten gebruiken. Pas hier je advertenties en advertentieplanning op aan!

Dit doe je door bijvoorbeeld speciale bodaanpassingen per apparaat en tijdstip van de dag.

Vertel een verhaal! En gebruik niet slechts een product.

Wat gedurende de dag, hetzij onbewust, doorschemerde bij de lezingen was het belang van het vertellen van een authentiek verhaal. Waarom besta je als merk? Wie is je doelgroep? Waar zitten zij wel en juist niet op je te wachten?

Een veelgemaakte fout is het lukraak inzetten van producten en technieken. De kunst is juist om jouw boodschap te integreren in alle, relevante kanalen en ze niet los naast elkaar in te zetten.

Op deze manier laat je een duidelijk signaal achter bij je doelgroep. Een gedegen content marketing strategie speelt hierbij een grote rol.

Opvallend: denk aan hoeveel tijd, of beter gezegd; hoe weinig tijd, we eigenlijk nog in een browser doorbrengen. Dit geeft nieuwe inzichten. Platformen zoals nieuwsblogs, muziekstreams (zoals Spotify), en zelf een e-mail inbox (Gmail Sponsored Promotions) worden ineens een stuk interessanter voor advertenties en content.

Tip: maak voor jezelf een lijstje van welke apps en sites jouw doelgroep dagelijks bezoekt en zorg dat je hier naar voren komt.

presentatie FoS

Een geslaagde dag!

Wij hebben de dag als leerzaam en inspirerend ervaren. Met name de gedrevenheid van de sprekers en de enorme variëteit zorgden voor een erg geslaagde dag. We hopen volgend jaar weer van de partij te zijn!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus! Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
3 reacties op "Vers van de pers: trends op het gebied van search die je niet mag negeren!"
  • Robert van Heerde zegt:
    28 Feb, 2014 om 10:59

    Eerlijk gezegd vond ik de hoeveelheid informatie die gegeven werd tegenvallen. Ik heb wel wat geleerd, maar die informatie vond ik persoonlijk geen 200-300 euro waard.

    De presentatie over de disavow tool en reconsideration request was naar mijn idee een flop. Jammer ook dat Marcus Tandler simpelweg zijn presentatie van TEDx heeft gebruikt (90%) voor FOS. Als de je volgende video kijkt vertelt hij precies het zelfde als op FOS: http://youtu.be/Fa4jQIW2etI

    Reageren
  • Anne zegt:
    28 Feb, 2014 om 14:57

    Hey Robert,

    Ik heb zelf een aantal interessante AdWords/adverteren gerelateerde presentaties gezien, zeker leerzaam! Tevens was de presentatie van Marcus Tandler voor mij nieuw.
    Wat heb je wel geleerd van de dag?

    Reageren
  • Robert van Heerde zegt:
    21 Mrt, 2014 om 13:39

    Voornamelijk over de beveiliging voor WordPress websites. Verder had de spreker van Majestic SEO wat goede punten en Barry Adams vond ik erg goed.

    Marcus Tandler vertelde eigenlijk alleen een grappig verhaal in plaats van iets nieuws of leerzaams.

    Reageren

Reageren