Naar
boven

Ontdek het nieuwe Google Maps!

Nieuwe Google MapsSommigen van jullie zullen het al hebben gezien, voor anderen komt het als een verrassing. Maar sinds vorige week heeft Google de vernieuwde versie van Google Maps uitgerold bij het brede publiek. In dit blogartikel de grootste veranderingen ten opzichte van de ‘oude’ versie.

Back to basic

De belangrijkste ‘verandering’ die Google heeft doorgevoerd in het nieuwe Google Maps is de hernieuwde focus op de gebruiker. Het hoofd van de design afdeling van Google, Jonah Jones, heeft te kennen gegeven dat daarbij de nadruk ligt op het aanbieden van een intensere gebruikerservaring, persoonlijke en relevante content en een snellere laadtijd. Hieronder enkele onderdelen van het nieuwe Google Maps uitgelegd.

1. Ontdek je plekje

De nadruk ligt op het creëren van een intense ervaring en ontdekken van de bestemming van jouw keuze. Met het vernieuwde Maps is de gebruiker nog beter in staat om een bepaalde plek op de wereld op afstand ook te visueel ontdekken en onderzoeken voordat hij er daadwerkelijk is geweest. Het witte vlak aan de linkerzijde is vervangen door een veel kleiner, subtiel vlak links bovenin het scherm met alleen de informatie die de gebruiker nodig heeft.

Daarnaast zijn Street View en Google Earth volledig geïntegreerd in Maps. De gebruiker kan door gebruik te maken van Pegman (het oranje poppetje) eenvoudig navigeren door Google Street View en een gebied op straatniveau onderzoeken. De afbeeldingen-carrousel met HD afbeeldingen van jouw locatie en in de buurt van jouw locatie completeren de ervaring.
Google Maps Yargon
Google heeft veel tijd besteed aan de snelheid van laden van pagina’s binnen Google Maps. Iedereen die de oude versie van Google Maps regelmatig heeft gebruikt herkent het soms secondenlang wachten tot het beeld weer scherp was. Door een op de web browser gebaseerde programmeertaal te gebruiken heeft Google de laadtijd flink weten te verlagen.

2. Relevante informatie

Naast dat Google Maps visueel aantrekkelijker is geworden is de user interface ook beter afgestemd op de behoeften van de gebruiker. Zoals eerder benoemd is de informatie voor de gebruiker beperkt tot wat de gebruiker écht nodig heeft. Je gaat met de cursor over een adres of typ iets in het zoekveld en relevante informatie komt vrijwel direct te voorschijn!

Ook laat Maps nu informatie zien over plekken in de nabije omgeving die relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Bijvoorbeeld restaurants in de buurt wanneer je in een bepaalde regio op zoek bent naar een eetgelegenheid. Nieuw is dat hier ook aanbevelingen van mensen uit jouw Google Plus krijgen in wordt meegenomen. Bedrijven zullen dus nog bewuster aan de slag moeten gaan met hun aanwezigheid op het platform Google Plus.

3. De reis er naartoe

Binnen Google Maps is er nu de mogelijkheid om een real-time voorspelling van de reisduur te doen op basis van actuele cijfers over het verkeer. Het is zelfs mogelijk om binnen Google Maps op basis van historische cijfers een voorspelling te doen voor een moment tot 7 dagen in de toekomst.

Ben je van plan om meerdere locaties te gaan bezoeken? Er is een planningstool om je trip mee in kaart te brengen. Door simpelweg op het ‘+’ teken te drukken kun je locaties toevoegen. Google maakt automatisch de meest gunstige route voor je aan door een stad of gebied.Google Maps route

Tot slot..

Dit blogartikel laat enkele belangrijke veranderingen zien binnen Google Maps. Er zijn echter nog diverse andere (grote en kleine) veranderingen doorgevoerd die Maps verder geoptimaliseerd hebben voor de gebruiker. Wil je echt weten wat Google Maps kan en hoe je er je voordeel mee kunt doen (als individu en ondernemer) Ga gewoon eens met Google Maps spelen en ontdek wat er mogelijk is.

Ik kan het me niet voorstellen, maar bevalt het je totaal niet? Klik rechts onderin op de ballon met het vraagteken en selecteer ‘Terug naar de klassieke versie van Google Maps’ en je hebt de oude gebruikersinterface weer terug.

Succes!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dion Penterman
Dion is campagnemanager SEA bij KG Bureau. Hij houdt zich dagelijks bezig met zoekmachine adverteren voor uiteenlopende klanten en heeft een brede interesse in (online) marketing.
Wees de eerste die reageert!

Reageren