Naar
boven

Geef je website een gezicht!

Bol.com werkt met het animatiepoppetje Billie, Yamuda beantwoordt mijn vragen bij Coolblue, NS schuift onzichtbare Eva naar voren en op Wehkamp.nl spreek ik met Sanne. Sanne heeft een eigen foto, maar ik heb geen idee of dat een stockphoto of echt Sanne is.

Het blijft zoeken naar een klik met de mensen achter deze webwinkels. Want als ik denk: dat is een leuk mens! Dan is de kans groot dat ze er een vaste klant bij hebben.

Op deze blog heb je al vaker kunnen lezen dat het belangrijk is om een band op te bouwen met je bezoekers. Dat doe je bijvoorbeeld door de klant te bedanken voor een conversie, door regelmatig bij hem op de radar te verschijnen en door te vertellen wie je bent en waarom je doet wat je doet. Het gaat om het opbouwen van vertrouwen en gunfactor.

Gebruik je gezicht

Als je in de offline wereld gaat winkelen, dan kijk je naar de stijl van de winkel en het aanbod. Maar je wilt ook goed geholpen worden door fijne mensen. Als het plaatje voor jou klopt, wordt direct een gevoel van vertrouwen en een gunfactor gecreëerd.

Om dezelfde sfeer van vertrouwen en sympathie online te creëren, is het tonen van je gezicht een goed instrument. Want bij wie kunnen klanten terecht als ‘het mis gaat’? Juist, bij jou!

Herkenning

Nu weten mensen met wie ze zaken doen, ze hebben een gezicht bij je webwinkel. Dat maakt het contact makkelijker. De volgende stap is om bij de foto een korte bio te schrijven.

  • Wat doe je?
  • Waarvoor kunnen mensen bij jou terecht?
  • Wat zijn je hobby’s?

Op het moment dat mensen zich herkennen in jouw profiel, is de kans groter dat ze jou herinneren en daardoor terugkomen.

Leestip: Win vertrouwen schrijf een manifest

Non verbale communicatie met een bio

In de offline wereld kan een verkoper met non-verbale communicatie ontzettend veel bereiken, online is dat lastiger. Maar door een goede portretfoto van jezelf te tonen en een enthousiaste bio te schrijven ben je op de goede weg (zie afbeelding en bio Coen van den Brand).

Al verschilt het uiteraard per branche wat een goede foto is, denk maar eens aan de verschillen tussen een tennisracket verkoper en een verkoper van gothic kleding.

Voorbeeld profiel Coen van den Brand

‘Over ons’-pagina

De ‘over ons’-pagina is de ideale locatie om een ‘smoelenboek’ te tonen. Maar er zijn meerdere plekken waar je portretfoto nuttig is. Wat te denken van de chatfunctie of bij de FAQ-pagina: ‘Staat het antwoord op uw vraag niet tussen deze antwoorden, vraag het dan aan onze expert’.

Heb jij nog andere goede ideeën? Laat dan zeker even je reactie achter.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Auke Bullema
Als redacteur werkt Auke Bullema sinds de oprichting voor het vakblad Checklist Webwinkel. Checklist Webwinkel is een tweewekelijks magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten en webwinkeliers die willen professionaliseren.
3 reacties op "Geef je website een gezicht!"
  • Paul de Weerd zegt:
    30 Mrt, 2015 om 14:50

    Hoi Auke, leuk artikel (en voor mij zeer herkenbaar). Nog een idee is om medewerkers op te nemen in foto’s om de bezoeker verder het proces in te sturen of het geven van een tip/hint over een product of formulier.

    Wel lijkt het me een goed idee om dit te testen om te voorkomen dat de foto juist alleen maar afleidt van het proces.

    Reageren
  • Auke Bullema zegt:
    30 Mrt, 2015 om 16:22

    Goedemiddag Paul,

    Bedankt voor je reactie!

    Dat is zeker een goed idee. Alleen al een foto van een werknemer die naar een button kijkt of wijst, kan al meer conversie opleveren.

    Ik ben benieuwd naar de testresultaten.

    Reageren
  • Marketingbureau zegt:
    08 Apr, 2015 om 14:08

    Zeker herkenbaar dit. Je ziet het steeds meer verschijnen. Natuurlijk ook logisch, aangezien je een dienst persoonlijker moet maken. Dan voelen potentiële kopers zich al sneller vertrouwd.
    Misschien ook leuk als je iets met eerdere ervaringen doet, en daarbij dan een gezicht toont?

    Reageren

Reageren